Scooter kazaları can alıyor, uzmanından ters çizgi önerisi!
istanbul'un birçok yerinde yoğun bir şekilde kullanılan elektrikli scooter'lar, ağır yaralanmalar ve ölümlü kazalara neden oluyor. Güvenli Sürüş Teknikleri Uzmanı Gürsel Yeğenoğlu, hem araç sürücülerine hem de scooter kullanıcılarına uyarılarda bulundu.
Genellikle kısa mesafede ve trafiğe takılmamak için kullanılan elektrikli scooter'lar, avantajlarının yanı sıra ciddi riskleri de bulunuyor. Scooter kazaları bazen yaralanmalara bazen de ölüme neden olabiliyor.
Antalya'da 22 Ekim Cumartesi gecesi otomobilin çarptığı elektrikli scooter'daki lise öğrencilerinin hayatını kaybetmesi, yeniden scooter tartışmalarını gündeme getirdi. Yaş sınırı ve reflektif giysi zorunluluğuna rağmen, ölümlü kazalar engellenemiyor değerlendirmesi yapıldı. Güvenli Sürüş Teknikleri Uzmanı Gürsel Yeğenoğlu, trafikte 3 önemli kural olduğunu hatırlatarak, "Gör, görül, hayatta kal. Birisi, birini görmediği sürece mutlaka bir hata, o hata da hayata ya da can yanmasına mal olacaktır" dedi.
TERS ÇİZGİ UYGULAMASI ÖNERİSİ
Yeğenoğlu, scooter'lar için özellikle trafiğin aktığı noktalarda belediyenin ve karayollarının mutlaka ters çizgi uygulaması yapması gerektiğini belirterek, "Bir taraf gelirken, bir taraf gidecek. Scooter'lar akan trafiği görecek. Sağ trafik olduğumuz için, scooter'ların soldan gitmesi gerekiyor ki, gelen aracı görsün ve kendini güvence altına alsın. Scooter'da ayna ve sinyal yok. Ekipmanlar da yok. Ne kadar giysi olursa olsun, arkadaki sürücü bir anlık harekete bakıyor. İki hata oluyor. Genelde scooter'lar bir anda mazgaldan kaçıyım, bir şeyin üstünden geçmeyeyim istiyor. Bu hareketi yaptığı anda görmediği, arkadan gelen aracın önüne çıkmış oluyor. Dolayısıyla arkadaki araçtaki hata da scooter gördükleri zaman sürücülerin ağırlaşması gerekiyor. Yavaş gitmeleri gerekiyor çünkü, scooter her an anlık hata yapabilir. Asıl önemli olan sürücülerin onları görüp güvence altına alması lazım" diye konuştu.
İKİ TARAF DA KURALLARA UYMALI
Bilinçli olmanın önemine vurgu yapan Yeğenoğlu, "Karayollarının acil durum rengi turuncu olduğu için bu güzergahların turuncuyla boyanıp, scooter'lara en az 1 metrelik bir bölge ayarlamaları gerekiyor ki, insanlar burada akışı sağlasınlar. Bu tamamen bilinç olayı. İki taraftan bir tanesi kuralları bilmediği süre içerisinde, bu kazalarla karşılaşacağız. Kurallara uyulduğu sürece kazalar mutlaka azalacaktır. Scooter'lar tamamen hakimiyet ve denge usulüdür. Sürücünün yatmasıyla araç kendine yön bulabilir. Dolayısıyla kurallara uyulursa üzücü kazalar yaşanmaz ama bir taraf değil, iki taraf da kurallara uymalı. Scooter'ı gördüğü zaman bir yayaymış gibi muamele yapıp sürücülerin dikkat etmesi gerekiyor" dedi.
KIŞ AYLARINA DİKKAT!
Yeğenoğlu, scooter denetimlerinin yapıldığını ancak kurallara uyulmadığına dikkat çekerek, "Kış mevsimi de geliyor. Bu aracın nasıl bir fren sistemi var, scooter'ın lastikleri asfalta uygun değil. Scooter'ların daha koruyucu yerlerde kullanılması gerektiği karara bağlanması lazım. Araçlardan biri gidip arkadakini görmüyorsa, tehlike daha da artacaktır" ifadelerini kullandı.
SCOOTER'IN ADI ÇIKTI, SÜRÜCÜLER DİKKAT ETMEDEN DÖNÜYOR
Scooter kullanıcısı Yasin Temur, "Scooter'ı çok nadir kullanıyorum. Gün içerisinde acil bir yere gitmemiz gerektiğinde kullanıyoruz. Arabaların aralarında insanlar bir anda çıkabiliyor o yüzden çok dikkatli gidiyoruz, yavaş gidiyoruz. Geçen gün birine çarptılar çok üzüldüm, arabanın arasında çıktı. Ne yaşadım, ne de birine çarpma durumum hiç olmadı. Mecbur dikkat etmek zorundayız. Kendimizden çok bunu kullanırken insanların da sağlığını düşünmemiz gerekiyor" dedi.
Lisanslı bisiklet sürücüsü olan Hakan Türkmen de, "Bisiklet devam ediyor ama, scooter arabam olduğu halde son derece kolay ve kurallara uyarak kullanıyorum. Scooter kazalarında ölümler oldu. Scooter Türkiye'ye geldiğinde bir kanun çıksaydı, plakası kayıt altına alınsa, bisiklet ve scooteryollarında motosikletler geziyor. Sağa ve sola dönecekler bisiklet ve scooterlara dikkat etmeden dönüyorlar" ifadelerini kullandı.
Kaynak: DHA