Otomobilini satmak isteyenler ne diyor? 'Yakıt, yedek parça, borç...'

Türkiye'de akaryakıt fiyatlarına yılbaşından bu yana gelen zamlar, yedek parça problemi ve başka ekonomik sıkıntılar araç sahiplerini düşündürüyor. Özellikle eski model otomobili olan vatandaşlar araçları daha fazla yaktığı için yakıt fiyatlarının etkisini daha çok hissediyor.

Son Güncelleme:

İkinci el otomobil piyasası, sıfır otomobil temininde yaşanan sorunlar ve döviz kurundaki artış sonrası oldukça durgun. Bazı vatandaşlar ise yakıt masrafı, yedek parça ve bakım maliyetleri sebebiyle otomobillerini satmayı düşünüyor. Otomobili eski model olanlar ise yakıt masraflarının etkisini daha çok hissediyor.

Çok yakan eski model araç sahipleri ne düşünüyor?
Peki akaryakıt zamları ile birlikte bu süreçte aracını satmayı düşünen oldu mu? 
Aracını satışa çıkaran vatandaşlar ne söylüyor?
Akaryakıt zamları ikinci el otomobil satışında ne kadar etkili oldu?

Haberglobal.com.tr olarak, sorularımızın cevapları için otomobilini satmak isteyen vatandaşlara ulaştık.

'ESKİSİNİ VERELİM, YAKIT DÜŞSÜN'

2000 model Volkswagen Passat: 22 yaşındaki aracı satışa çıkaran otogaleri sahibi Barış Demirbaş, araba satışlarında benzin fiyatlarının etkisinin hissedildiğini söylüyor. Demirbaş, "Benzin fiyatları son 4-5 ay içinde gelen zamlarla uçtu. 4 ay önce 7 lira olan dizel yakıt şimdi 20 lirayı geçti. Yakıtların artışı bir yana ekonomik nedenlerle aracını satmaya getiren de var. Ayrıca eski model araçlar, yeni modellere göre biraz daha yakıyor. Gelip üst modelini, daha az yakanını almak isteyen insanlar da var" ifadelerini kullandı.

2005 model Opel Astra: Fırat Maralcı ise, 1.6 motor gücüne sahip olan eski otomobilini satışa çıkaranlardan. Şu ana kadar kendisini arayan kimsenin olmadığını belirten Maralcı, "Benzin fiyatı iki katına çıktı. Arabayı değiştirmek ve daha az yakan bir üst model almak istiyorum" dedi.

2007 model Volkswagen Passat: Kendi otomobilini satışa çıkaran otogaleri sahibi Yusuf Cihanbey, "İki otomobilimiz vardı, bir tanesi fazla. Yakıt olarak en fazla bu modelimiz yaktığı için bunu elden çıkarmak istiyorum. Maliyetten kısmaya çalışıyoruz. Ortalama 300-400 liraya dolan depo şimdi 3 katına yaklaştı. Bu zaten kendi otomobilim. Aracını satmak için getiren insanların bir kısmı ihtiyaçtan, bir kısmı da artan yakıt yüzünden" diyor.

"OTOMOBİLİ BIRAKTIM, MOTOSİKLETE DÖNDÜM"

2009 model Honda City: Antalya Alanya'da yaşayan Tuncap Akpınar da otomobilini satıyor. Aracını daha az yakan otomatik bir modelle değiştirmek istediğini söyleyen Akpınar, "İlçede en az yakan araç benimkiydi. Eskiden 100 liraya doldurduğum depoyu, bu sene 300 liraya dolduruyorum. Zaten gerek olmadıkça arabaya binmiyorum. Hava durumuna göre benzin pahalı olduğu için uzak bir yere gitmeyeceğim zaman motosikleti kullanıyorum" ifadelerini kullandı.

2010 model Opel Corsa: 12 yıllık otomobili olan Tekin İmrak da, otomobilini değiştiriyor. Yeni bir araba almak istediğini söyleyen Irmak, "Dizel aldım şu anda çok fazla yakıyor. Otomobil fiyatları da çok yüksek. Eskisi gibi olsa keşke ama maalesef fiyatlar değişmiyor. 3-5 ay önce arabalarımız 70-80 kuruş yakarken, şimdi 2 TL'ye yaklaştı" diye dert yandı.

2012 model Renault Clio: Otomobilini aynı siteden satışa çıkaran Alperen Özdemir de yakıt fiyatlarının arttığını ancak satış sebebinin farklı olduğundan bahsediyor. Özdemir, "Yapmam gereken ödemem var o yüzden satıyorum. Gerçi son günlerde yükselen yakıt fiyatları yüzünden anahtarı pek çevirdiğim yoktu" dedi.

'YAKIT YÜZÜNDEN KÂR DÜŞTÜ'

2015 model Peugeot 301: Üzeyir Avan da 2015 model iki otomobilini satışa çıkardı. İş güvenliği uzmanı olan ve hizmet sektöründe çalıştığını söyleyen Avan, "Araçlarımız yola çıktıkça zarar ediyoruz. Elimizdeki araçları azaltmak ve işimize katkı sağlamak istiyoruz" diyor.

Yüzde 15 gibi bir giderin yakıt için ayrıldığını söyleyen Avan, "Kârımız yüzde 5-6 seviyelerinde. Ama benzin iki katına çıktığı için eksi 10-12 civarında zarar ediyoruz. Mecburen araçları satışa çıkardık. Ben bu aracı aldığımda 220 TL'ye deposu dolarken, şimdi 850-900 civarında doluyor. 20 ayda bu kadar çok fark etti" şeklinde konuştu.

YENİ NESİL ARAÇLARDAKİ TURBO FARKI

Bostancı Sanayi'de çalışan motor ustası Seyit Yiğit, bir arabanın gücü ve tork'unun (döndürme kuvveti) yanma odasında piston hacminden alarak hareket ettiğini söylüyor. Yiğit, yeni nesil arabalarda turbo olduğu için daha ekonomik ve yakıtın daha az olduğunu belirterek, "Çünkü hem yakıt gücünü kullanıyor, hem de kompresör hava basıncını kullanıyor doğal olarak daha az yakıyor" dedi.

Yiğit, "Bin motoru turbo ile desteklediğin zaman, tork'u turbodan aldığı için yakıtı minimum yakıyor. Ama eğer orada turbo kullanılmamış olsa (eski araç), hızlanmak için bin 600 motordan daha fazla yakar. Güçlü yeni bir makine kasayı çok rahat taşıdığı için, o arabanın hızlanıp gidebilmesi için çok da gaz vermen gerekmiyor. Ama 1 veya 1.2 motorluk eski bir arabayla klimayı da açtığın zaman hızlandırmak için çok fazla gaz vermen gerekir" diyor.

Kaynak: Web Özel

Sonraki Haber