Öğrencilerin TikTok sarmalı: 'Mantık aramaya gerek yok!'

Bir lise öğrencisinin sınıfta öğretmene yaptığı hareket tüm Türkiye'nin tepkisini çekmişti. Sosyal medya platformlarından TikTok'ta öğrencilerin 'çılgın' vukuatları sürüyor. Peki öğrencilerin Tiktok'tan beklentisi ne? İzlenme veya beğenilme dürtüsünün altında ne yatıyor?

Son Güncelleme:

Skandal görüntülerin benzeri Kastamonu'dan geldi. Son günlerde liseli öğrencilerin sık kullandığı platformlardan TikTok'ta bir öğrencinin, ders esnasında öğretmeninin yüzünü okşadığı video tüm Türkiye'nin tepkisini çekmişti. 

"Dersinden kaldığım öğretmeni paket ediyorum" açıklamasıyla liseli bir öğrencinin paylaştığı videoda, öğrenci sınıfa giren kişinin kafasına çöp poşeti geçiriyor. Kafasına poşet geçirilen kişinin öğretmen olmadığı anlaşılsa da bu durum, görüntülerin gündeme gelmesinin önüne geçemedi.

Yaşananlar sadece bununla sınırlı değil. Geçtiğimiz aylarda İstanbul Esenyurt'ta bir genç kız güneşin batışını izlemek çatıya çıkarak TikTok videosu çekmek istediği sırada 50 metre yükseklikten düşerek acı şekilde hayatını kaybetmişti.

Özellikle öğrenciler, genellikle liseliler arasında çok popüler olan TikTok'tan öğrencilerin beklentisi ne? Ortaya konulan videolarda "En çılgınını ben yaparım" mücadelesi mi var? Öğrencilerin bu kadar izlenme veya beğenilme dürtüsünün altında ne yatıyor? Okullardaki TikTok sarmalına nasıl son verilebilir?

BAŞKA BİRİ OLMA İMKANI...

Çocuk ve Ergen Psikiyatristi Prof. Dr. Özgür Öner, bu tarz uygulamaların öğrenciye bir kimlik oluşturma, (yani olduğundan farklı bir insana dönüşme) imkanı verdiğini belirtiyor ve ayrıca takipçi ile beğeni sayısının statü kazandırdığını dile getirirken şunları söylüyor:

"Bazı gençler için çok sıkılmadan ve çaba harcamadan ünlü olma düşüncesi çok cazip görünüyor. Kim olduğunuzu belli etmeden yorumlar yapabilmeniz karşılık görme korkusu olmadan normalde yapmayacağınız bir davranışı ortaya koymanıza yol açabiliyor."

'VİDEOLARIN GETİRDİĞİ STATÜ İÇİN...'

Peki gençler arasında "en çılgın" videoyu çekme mücadelesi mi var? Prof. Dr. Öner "Videoların getirdiği statü için birbiriyle yarışan gençler her zaman daha iddialı, taklit edilmesi daha zor olanları yaparak kendilerinin 'gerçek' olduğunu, diğerlerinden daha ileride olduğunu göstermeye ve izleyenlerin beğenisini toplamaya çalışırlar" diyor.

Ergenlerde kimlik gelişimi sırasında başkalarının düşüncelerinin çok önemli olduğunu aktaran Prof. Dr. Öner, "Sosyal ilişki içinde olduğunuz grup tarafından beğenilmek yetişkinler tarafından beğenilmekten daha değerlidir" diyor ve ekliyor:

"Aslında sorun beğenilme isteğinde değil bunun için kullanılan yöntemde ve gencin içinde bulunduğu grubun değerlerinde."

Uygulamayı kapatmanın ya da yasaklamanın çözüm olamayacağını belirten Prof. Dr. Öner, "Hiçbir uygulama kendi başına iyi veya kötü olarak nitelenemez. Bu nedenle önemli olan hangi uygulamanın kullanıldığı değil, ergenlerin kimlik gelişimlerinin, beğenilme isteklerinin, özgüvenlerinin, yeterliliklerinin sağlıklı bir şekilde desteklenebilmesi" diyor.

ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ KİMLİK ARAYIŞI

Pedagog Özlem Özden Tunca ise, gençlerin yaptıkları paylaşımların birbirlerini etkilediğini belirterek, TikTok kullanan gençlerin akranları tarafından onay ve kabul görme ihtiyaçlarıyla hareket edip bununla paralel bir şekilde şöhret kazanmayı istediğini vurguluyor. Tunca, vidolara beğeni geldikçe hatta gençler videolardan para kazandıkça kullanımın arttığını da aktarıyor.

"HER TÜRLÜ ÇILGINLIGIN GİDERİ VAR"

"Okullarda öğrencilerin girdiği bu TikTok sarmalına nasıl son verilebilir?" sorusuna eğitim uzmanı Salim Ünsal, şöyle yanıt veriyor:

Özellikle o yaş grubundaki öğrencilerin (liseli) daha çok TikTok kullanması doğal olarak sıkıntıyı orada karşımıza çıkarıyor. Bu platformları yasaklamak çözüm değil. Orada meşhur ve popüler olmanın yolu bu şekilde aykırı birtakım videolar çekmek. Sosyal medyada her türlü çılgınlığın bir gideri var. Dolayısıyla sosyal mecrada bir şeyleri yayınlama için yapılmış herhangi davranışta mantık, muhakeme gücü veya estetik aramaya çok fazla gerek yok.

Çocukların sosyal medyanın etkisiyle özdenetimden uzak büyüyebildiklerine de dikkat çeken Ünsal, bu platformlarda denetleyen ve saygı duyulması gereken biri, bir öğretmen bulunmadığını söylüyor ve haliyle "Bu sarmaldan çıkılamıyor" diye konuşuyor.

"HERKESİN TELEFONUNDA UYGULAMA VAR"

Gaziosmanpaşa'da okuyan lise son sınıf öğrencisi İlker Ç., okulda arada sırada TikTok videosu çekmeye çalışan öğrencilerin olduğunu söylüyor. İlker Ç., "Okuldaki öğrencilerin yarısından fazlasının telefonunda Tiktok uygulaması yüklü, çoğunun da bu uygulamada hesabı var. Tiktok videosu çok fazla çeken olmasa da herkes izliyor. Başka sınıflarda çekilen videolar öğrenciler arasında dolaşıyor. Herkes daha iyisini çekmeye çalışıyor" sözleriyle durumu aktarıyor.

Kaynak: Web Özel

Sonraki Haber