Öğrenciler yapay zeka mağduru

Deprem nedeniyle eğitimin çevrimiçi olmasının ardından bazı öğrenciler sınavlarda kopya yöntemi olarak yapay zekadan destek almaya başladı. Ancak mesajlaşma uygulamaları üzerinden haberleşen öğrenciler, yapay zekanın yanlış yanıtlarından mağdur olmuş durumda.

Son Güncelleme:

Eğitimin deprem nedeniyle uzaktan olmasının ardından sınavlarda çevrimiçi (online) yapılırken,  birçok öğrenci soruları yapay zeka uygulamalarına sorarak, yanıt bulmaya çalışıyor. Bu yöntemi ilk kez deneyen öğrenciler, sohbet uygulamalarında yapay zekanın yanlış  yanıt verdiğinden yakınırken, çevrimiçi sınavlarda kopyanın önüne nasıl geçileceği ise merak edilen konuların başında geliyor. 

Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Görsel İletişim Tasarımı Anabilim Dalı Başkanı Doç. Dr. Ali Murat Kırık, çevrimiçi sınavlarda kopyanın önüne geçebilmek için, bazı üniversitelerin web kamerası ya da ekran paylaşımı açık bir şekilde sınav yaptıklarını söylüyor. Kırık, geniş bir soru havuzu hazırlamanın ve öğrencilere rastgele seçerek sorular sormanın da önemli bir tedbir olduğu görüşünde. Kırık ayrıca, “Eğer açık uçlu sorular soracaksanız benzerlik tespit eden uygulamaları kullanmak, çoktan seçmeli sorular soracaksınız soruların yerlerini ve seçeneklerini değiştirmek ve cevaplanmayan soruya geri dönülmemesi” tavsiyesinde  bulunuyor.

'YAPAY ZEKANIN YANLIŞ YAPMA İHTİMALİ VAR'

Çevrimiçi sınavlarda yapay zekaya sorular sorulduğu ancak yapay zeka uygulamalarının bilinenin aksine yanıtlar verdiği öğrenci sohbet gruplarında konuşulmaya devam ederken, bu durum beraberinde "Yeni kopya çekme yöntemi olan yapay zekaya güvenmeli miyiz? “Yapay zekanın her şeyi doğru bilme ihtimali var mı?” sorusuna da yol açıyor.

Kırık ise öğrencilere uyarılarda bulunurken, yanlış verme ihtimali olduğuna dikkat çekerek şunları söylüyor:  “Yapay zekâ sohbet robotları da gelişimini tam anlamıyla tamamlamadığı için yanlış yanıt verme ihtimali her zaman söz konusudur. Bir öğretmen derste verilen örnekler üzerinden soruların cevaplanmasını isteyebilir. Bu sebeple ilgili ders içeriğine erişimi olmayan yapay zekânın yanlış cevap verebilme ihtimali oldukça yüksektir.”

Kırık, yapay zekanın yanlış yanıt verme ihtimaline değiniyor.

Yapay zekanın eğitim materyallerindeki eksiklikleri tespit ederek düzeltmeler önerebileceğini anlatan Kırık, “Robotlar, öğretmenlere daha fazla birebir öğretme zamanı sağlar ve öğrencilerin kendi hızlarında öğrenmelerini destekler. Sanal gerçeklik, öğrencilere etkileşimli ve derinlemesine öğrenme deneyimleri sunar. Bununla birlikte insan etkileşiminin azalması, hatalı değerlendirme durumları yaratabilir” ifadelerini kullanıyor.

'TEMBELLİĞE ALIŞTIRABİLİR'

Kırık, açıklamalarını, “Yapay zekâ duygulardan arınmış bir yapıya sahip olduğundan ötürü öğrencilerin ruh hallerini tespit edemediğinden ötürü öğrenme başarısı olumsuz şekilde etkilenebilir. Bununla birlikte yapay zekâ verimsizliğe sebebiyet verebileceği gibi öğrencileri tembelliğe de alıştırabilir” şeklinde noktalıyor.

Doğuş Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. İlknur Doğu Öztürk, teknolojinin kopya çekme yollarını değiştirdiğini vurgulayarak açıklamalarına başlıyor. Öztürk, “Artık sınav ekranı yanına ikinci ekran açarak ya da bluetooth kulaklık kullanarak canlı şekilde ve son dönemde soruyu ChatGPT gibi sohbet robotlarına sorarak farklı yollarla kopya çekilebiliyor” diyor.

Öztürk, sınav sırasında ortam kaydını almanın caydırıcı olacağı görüşünde.

'EKRAN KİLİTLEME, ÖĞRENCİ HAREKETLERİNİN İNCELENMESİ...'

Alınabilecek önlemleri sıralayan Öztürk, “Sınav başlatıldıktan sonra soruların yer aldığı ekran dışında bir sayfa açılmayacak şekilde kilitleme yapılması, sınav sırasında ortam kaydını almak, kullanıcı tarafından sınav süresince yeni web sayfalarının açılmasını önlemek, yapay zeka desteği ile sınava katılan öğrencilerin sınav sırasında bilgisayar kullanma hareketlerinin incelenmesi sınav güvenliği açısından önerilebilecek diğer caydırıcı önlemler arasında. ChatGPT kullanılarak yazılan metinler  orijinalliğini ölçen programlar kullanarak tespit edilebiliyor” görüşlerini sıralıyor. 

“Yapay zeka her soruya eğitildiği konulara bağlı olmak kaydıyla yanıt verebilir. Bu durumda yapay zeka her soruya doğru yanıt veremez” diyen Öztürk, eğitimde nasıl etkileyeceğini de şu sözlerle yanıtlıyor:

“Yapay zekayı eğitim sektörünü bitirecek değil de daha nitelikli  eğitim için katkıları olan yeni bir araç olarak kabul etmek gerekiyor. Eğitimciler için faydası ise öğrencilere hızlı geri bildirimde bulunabilmeyi sağlaması.”

Kaynak: Web Özel

Sonraki Haber