Kuş serisi sınıf atladı

Henüz 3, 5 yıl öncesine kadar yolda görenlerin espri konusu yaptığı araçların fiyatı artık cep yakıyor. Tofaş serisi, Murat 124, Anadol'un piyasası bile 200 bin lirayı geçerken, asgari ücretli çalışan söz konusu araçlardan birini alması için 23 ay boyunca tüm maaşını biriktirmesi gerekiyor.

Son Güncelleme:

Bir zamanlar Alman, Fransız, İngiliz arabalarına verilen rakamlarla artık 40, 45 yıllık eski yerli araç almak bile güçleşti. Döviz kurundaki hızlı yükselişle birlikte hem sıfır, hem ikinci el araç fiyatları artarken, bu durum eski yerli araçlara da yansıdı. Ocak ayından bu yana özellikle ikinci el araçlardaki fiyat artış eğrisinin yüzde 70'e yaklaştığı belirtilirken, bir zamanlar, 'ineklerin yediği' araba  diyerek dalga geçilen 1974, 1975 model Anadol'un fiyatı 200 bin lirayı aştı. Son birkaç haftalık süreçte halk arasında 'Kuş Serisi' olarak adlandırılan 1990-1995 model arasındaki Tofaş marka araçlar ise 180-250 bin lira arasında alıcı bulurken, ikinci el otomobil fiyatlarında yüzde 10’a varan ilave artışlar olabileceği uyarısında bulunuluyor. 

KIRMIZI ANADOL 255 BİN LİRA 

İnternetteki ilan sitelerinde 1995 model Doğan SLX marka araçlara 250 bin lira fiyat biçilirken, bir ilanda 1996 model Doğan SLX için 270 bin lira istenmesi göze çarpıyor. İlanlarda en dikkat çeken fiyatlar ise Anadol serisinde görülüyor. İzmir Bornova'dan verilen bir ilanda 1976 model kırmızı renkli Anadol için 255 bin lira istenirken, 198 bin kilometredeki otomobil için, "İlk günden beri benzinle kullanılmış olup hiç LPG takılmamış, orijinal kaset çaları üstünde, kaloriferi çalışmakta, hasar kayıtsız ve değişensiz olup sadece restore amaçlı kendi orijinal rengi olan kırmızı-siyah renge fırın boya işlemi uygulanarak tekrardan boyanmıştır" ifadeleri kullanılıyor. 

Temiz Anadol marka araçlar bile 250 bin liraya ilana veriliyor

'SERÇE'NİN FİYATI DA UÇTU  

Araç fiyatlarında artışta dikkat çeken bir diğer model ise Murat 124. Çok sayıda kişinin tercih ettiği bir satış-pazarlama sitesinde ise 1976 model Murat 124 , nam-ı diğer 'Serçe'ye 250 bin lira talep edilirken, aracın özellikleri ise, "Benzin ve LPG'li, 6 bin kilometrede' olarak sıralanıyor. İlanda cep yakan Serçe'nin 65 hp motor gücünde olduğu da belirtilirken, "Aracımız sıfırdan restore edilmiştir. Üzerinde 1.6 motor 5 ileri şanzıman mevcuttur" deniliyor.

Caption

'Dağ Keçisi' lakabı takılan Renault Toros modeller ise ikinci el eski otomobil piyasasında Tofaş ve Anadol'a göre daha uygun fiyata satışa çıkartılıyor. 1990-1998 model arasındaki Toroslar'ın ortalama fiyatı 150-180 bin lira arasında değişiyor. Ancak yüksek kilometre ve model eskidikçe bu fiyat 120 bin liraya kadar düşebiliyor.

ARTIŞ YÜZDE 70  

Otomobil piyasasındaki son durumu 'haberglobal.com.tr'ye anlatan Cardata CEO'su Hüsamettin Yalçın  artış eğrisinin süreceğini belirtirken, son 6 ayda sıfır araçlardaki fiyat artışının yüzde 28, ikinci el araçlardaki artışın ise yüzde 70 olduğuna dikkat çekiyor.

Sıfır araç tedariğinde yaşanan sıkıntı nedeniyle talebin ikinci ele kaydığını sözlerine ekleyen Yalçın, "İkinci el araçlara talep fazlalaşınca fiyatlar uçtu. Sıfır otomobil tedarik zincirinde önemli sorunlar var. Dolasıyla global fabrikalar ve Türkiye'de üretim yapan şirketler tedarik zincirindeki zamlardan dolayı çok fazla araç üretemiyorlar" diyor.  

13 YILLIK ARAÇLARA YÖNELİYORLAR 

Yaşanan tedarik sıkıntısının küresel bir sorun haline geldiğini ve Türkiye'de ötelenmiş bir talep olduğunu sözlerine ekleyen Yalçın, "Alım gücünün düşmesinden dolayı insanlar eskiden 3-5 yaş arası ikinci el tercih ederken, artık 10-13 yaş araca yöneliyor. Fiyatlar cep yakınca eski yerli otomobiller de oldukça değerlendi" diye konuşuyor. 

VATANDAŞ NE BULURSA ALIYOR

Enflasyon, faiz, döviz kuru üçlemesinde dengeler oturmadığı sürece otomobil fiyatlarının artmaya devam edeceğini vurgulayan Yalçın, şunları söylüyor: "Dengelerin birbiriyle uyumlu hale gelmesi lazım. Pandemi öncesi yüzüne bakılmayan eski yerli araçlar, piyasada ciddi talep görüyor. Kısaca cebinde parası olan ne bulursa alıyor."

Modifiye Tofaşlar, artan fiyatlar nedeniyle rağbet görüyor. 

BAYRAM'A KADAR ARTIŞ SÜRECEK

Öte yandan araç-alım sektöründe, Kurban Bayramı’nın etkisi, yaz aylarına giriş, kiralama sezonunun açılması ve araç tedarikinde yaşanan problemlere paralel haziran ayının son haftasına kadar fiyat artış eğrisinin sürmesi bekleniyor. İkinci el otomobil pazarında yıl sonunda 7.5 milyon adetin üzerinde bir satış beklentisi dile getirilirken, bu rakamın 2022’de 6,4 milyon olarak kayda geçtiği aktarılıyor. 

Kaynak: Web Özel

Sonraki Haber