İstanbullu sokakta yürüyemiyor! Kaldırımın 4 metresi sana 4 metresi başkasına...
İstanbul'da otomobil ile bir yerden bir yere gitmek işkence. Artık yeni bir işkence daha var: Kaldırımda yürümek. Daha doğrusu yürümeye çalışmak. Bağdat Caddesi'nde 8 metrelik kaldırımın 4 metresi yayaların. Beşiktaş Ihlamurdere'de kaldırımda yürümek Survivor'a katılmak gibi.
İstanbul'da trafik salgınla birlikte başka bir boyuta geçti. Artık otomobille bir yerden bir yere gitmek çok zor. Peki ya toplu taşıma? Ona binmekten de kalabalık olduğu için imtina edenler var. Geriye ne kalıyor? Yürümek. Şu an o da biraz zor çünkü yürümek için gerekli olan kaldırımlar işgal altında. Elektrikli scooter'lar, kafelerin masa ve sandalyeleri, park eden motosikletler kaldırımları yayalar için olmaktan çıkardı.
"KALDIRIMIN BİR KISMI ONLARIN"
Bağdat Caddesi'nde yer yer 8 metreye varan kaldırım genişliği var. Ancak mevkisine göre 4 metresi ya motosiklet ya elektrikli scooter'larla kapalı.
Caddedeki araçlar ve motosikletler nedeniyle labirent gibi dolandıklarını belirten cadde sakinlerinden Semiha Keskin, "Yürüyüş yapmaya çıkıyoruz ama gördüğünüz gibi kaldırımlarda ya motosiklet, ya atık kağıt arabaları ya da bu son dönemdeki elektrikli gençlerin bindiği araçlar (scooter) var" diyor. Keskin, ekliyor: "Buralar eskiden bizimdi, şimdi ise motorların"
KAZALAR ARTIYOR
Bağdat Caddesi'nde kafe işletmesi olan A. T. de yaya kaldırımındaki işgalden dolayı bazen kazaların meydana geldiğini, son zamanlarda ise bu sayının özellikle elektrikli scooter ve motorlardan dolayı arttığını ifade etti.
Bağdat Caddesi'ndeki kaldırım genişliği, diğer caddelere oranla biraz daha yüksek. Hemen Bağdat Caddesi'nin altında ve işlek caddelerden olan Cemil Topuzlu ise kötü durumda. Burada kaldırım genişliği yer yer 2 metrenin altına düşüyor. Caddedeki bir çiçekçi ile park edilen elektrikli scooter nedeniyle kaldırım neredeyse tamamıyla kapanmış. Kaldırımı kaplayan çiçekçi kadın scooter'culardan şikayetçi.
BEBEK ARABASIYLA YOLA İNDİ
Beşiktaş'taki Ihlamurdere Caddesi'nde de durum çok farklı değil. Buradaki kaldırımlarda özellikle işletmelerin masa-sandayeleri, scooterlar dikkat çekiyor. Ihlamurdere Caddesi'nde kaldırımın genişliği 2 metrenin altına inebiliyor. Burada kaldırımın üzerinde yaya dışında her şey var. Bebek arabasıyla kaldırımda yürüyen kadının, yola inmesi ise kaldırımların işgalini en iyi şekilde anlatıyor.👆
"İŞGALİYE PARASI ÖDÜYORUM"
Aynı kaldırımdaki simitçi Mahmut Aldur, "Zaten kaldırım geniş değil ki işgal edilsin" diyor. İnsanlar kaldırımda geçemeyince yola indiklerini ifade eden Aldur'a göre; sıkıntı scooter'lardan kaynaklanıyor. Kaldırımdan yürüyemeyen Hasan A., ise bize de biraz kızarak "Nasıl yürüyelim ki her tarafı dolu görünmüyor mu?" diyor.
Ihlamurdere Caddesi üzerinde barı olan bir işletmeci, " 'Kaldırıma neden sandalye indiriliyor?' diyorlar. İyi de ben bu sandalyeler için işgaliye parası ödüyorum" ifadelerini kullandı.
MOTOKURYELERİN İŞGALİ
Şişli'nin en işlek caddelerinden olan Halaskargazi Caddesi'nde 6 metreye yakın kaldırım genişliği var. Bu kaldırımında diğer kaldırımlardan pek bir farkı yok. Caddeyi baştan sona gezdiğimizde bazen kaldırımın sadece yarısının yayaya ayrıldığını görüyoruz. Kafe işletmesinin motokuryesi, kaldırımın sadece bir kısmında durduklarını belirterek, "Başka nerede duracağız?" diyor.
SORUMLULUK KİMDE?
Ama yayalar aynı fikirde değil. Caddede metroya gitmeye hazırlanan Saffet Balcı, "Kaldırım motosikletlilerin. Kaldırımda insan dışında işletmelerin dışarı çıkardığı malzemeleri var." şeklinde konuştu. Bir kafe işletmecisi ise işgaliye sınırlarının abartıldığı görüşünde ve "Kaldırımların haline bakınca hiç kimse böyle olmasını istemez" diyor.
PLANLAMA VE TASARIM EKSİKLİĞİ
İstanbul Şehir Plancıları Odası yönetim kurulu üyesi Semih Ertürk, İstanbul'un insan odaklı değil, araç odaklı bir şehir olduğunu aktararak, "Bu yüzden kaldırımlara yeterli yer ayrılmıyor" dedi. İstanbul'un geçmişine bakıldığında insanların rahatça yürüyebildiği sokakların olduğunu söyleyen Ertürk, "Aslında insanların yürümek için ihtiyaç duyduğu alan kaldırım değil, sokakların tamamıdır" diyor.
Mevcut düzenlemelerin yol kesitinde araçlara öncelik tanıyan bir düzen getirdiğine dikkat çeken Ertürk, "Sokak aydınlatmaları, peyzaj malzemeleri kaldırım üzerinde konumlandırıldığında 2 metre planlanan kaldırım 1 metreye düşüyor." ifadesini kullandı.
Kaynak: Web Özel