İstanbul'un ne kadar taksiye ihtiyacı var?

İstanbul yıllardır taksi sorununu tartışıyor. Yolcu almayan, güzergah beğenmeyen taksilere ceza yağarken şehre 2 bin 125 taksi daha gelecek. Peki bu sorunu çözer mi? İstanbullunun rahatça binecek taksi bulabilmesi için ne kadar taksiye sahip olması gerekir?

Son Güncelleme:

Sibel GÜLERSÖYLER

Son birkaç yıldır İstanbul'da taksi bulmak eskisine göre çok daha zorlaştı. Yolcular taksicilerin turistleri aldığını ve Türk vatandaşlarını götürmek istemediğini söylüyor. Yapılan denetimler sonucu taksilere ağır cezalar verilmekte. İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin UKOME'ye 5 bin ek taksi plakası için yaptığı teklifler 14 kez reddedilmişti. 

Geçen hafta ise İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin (İBB) bin 803 minibüs ve 322 dolmuşun taksiye dönüştürülmesi teklifi UKOME'de kabul edildi. Böylece İstanbul'da 17 bin 395 adet olan taksi sayısı 19 bin 520'ye çıkartılıyor. TÜİK'in 4 Şubat 2022 tarihinde yaptığı açıklamaya göre, İstanbul'un nüfusu 15 milyon 840 bin 900 kişi oldu. Buna göre, İstanbul'da 910 kişiye 1 taksi düşüyordu. Yeni karar ile İstanbul'da taksi sayısı 19 bin 520'ye yükselecek. Böylece 811 kişiye 1 taksi düşecek.

Peki İstanbul gibi bir metropolde talebi rahat karşılamak için kaç taksi olmalı? Nüfusu 8 milyon 468 bin olan New York'ta; 13 bin 587 taksi ile 588 kişiye 1 taksi düşerken, nüfusu 8 milyon 982 bin olan Londra'da ise 14 bin 600 taksi görev yapıyor ve 548 kişiye 1 taksi düşüyor.

YENİ TAKSİLER 8+1 HACİMLİ

Alınan karara göre, İstanbul'daki yeni taksi minibüsler, 8+1 geniş hacimli araçlar olacak. Ücret, normal taksiden yüzde 30 daha fazla olacak. Şoförler, taahhütname imzalayacak. Yolcu-güzergah seçme, kaba davranış, fazla ücret alma konularında cezası olan şoförler taksilerde çalışamayacak.

PUANLAMA SİSTEMİ

Ulaşım ve Trafik Uzmanı Dr. Suat  Sarı, İstanbul'un taksi sorunundaki ana konunun kalite olduğunu belirterek, “İBB'nin 5 bin yeni taksi talebi 14 kez reddedildi. İstanbul'un nüfusu resmi olmayan rakamlara göre 20 milyona yakın. Şimdi yeni taksiler ile bu sorunu çözmek çok zor. Bence 5 bin yeni taksi daha ilave olabilir" değerlendirmesinde bulundu.

Sarı, taksilerin hizmet kalitesi konusunda Londra ve Paris gibi dünya başkentlerini örnek gösteriyor. Sarı, "Örneğin, Londra, Paris, Singapur, Paris, Dubai'de de nüfus, taksi sayısından daha yüksek. Orada işler neden düzenli işliyor, çünkü puanlama sistemi var. Aplikasyonlar var. Şoförler, çalışma saatlerinden dolayı öfkeli değiller” demekte. Uber Türkiye'de mahkeme kararı sonucu XL hizmetini sunmuyor.

'KESİN BİR SAYI VERİLEMEZ'

Toplu Ulaşım Bilim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı 8+1 sisteminde hizmet verecek taksilerin talebi ne kadar çözeceği konusunda soru işaretleri olduğunu söylüyor. İstanbul'un yüz ölçümünün 5 bin 461 kilometre kare olduğunu aktaran Ilıcalı, İstanbul'un ne kadar taksiye ihtiyacı olduğuna ilişkin bir sayı veremeyeceklerini söyledi. Ilıcalı, "Trafiğin en yoğun olduğu ilçeler, en yoğun saatler, taksi talepleri gibi pek çok veriye ihtiyaç duyduğumuz için, İstanbul'da şu kadar adet taksi olsa sorun çözülür diyemeyiz” demekte. 

'BU KARAR İPTAL OLMUŞTU'

Taksiciler İstanbul'a yeni taksi plakalarının gelmesinden memnun değil. Konuyu yargıya taşımaya hazırlanıyorlar. İstanbul Taksiciler Esnaf Odası Başkanı Eyüp Aksu, Aksu, “M plakalı minibüsler toplu taşıma aracıdır, taksi olarak kullanılamaz. Geçen sene de böyle bir dönüşüm yaptılar. Bu dönüşümü biz yargıya taşıdık. Yargının verdiği kararla aldıkları karar iptal oldu. Maalesef kararı uygulamadılar. Bu kararı uygulamadıkları için suç duyurusunda bulunmuştuk. Taksici esnafının ekmeği ile oynadılar" demişti. 

Aksu yeni 8+1 kişilik taksilerin daha güvenli olduğu iddialarına da katılmadığını dile getirirken "İstanbul’daki bütün taksilerde ‘itaksi’ uygulaması, kameralar var. Bütün yetkiler İBB’de. Yeni dönüşecek taksiler güvenli, eskiler güvensiz demek çok yanlış” diye konuştu.

Kaynak: Web Özel

Sonraki Haber