'İnternetten alışveriş yaptım ama...' | Satışlar neden iptal olabiliyor?

İnternetten satış yapan bazı platformlarda, son zamanlarda sıkça 'yanlış fiyat' gerekçesiyle sipariş iptallerine rastlanılıyor. Tüketici avukatları artan müşteri şikayetleri üzerine bu iptallerin sebeplerini anlattı. Peki, satış iptali ile karşılaşan tüketiciler nasıl itiraz edebilir?

Son Güncelleme:

Son günlerde internet üzerinden satış yapan siteler, müşteri siparişlerini 'yanlış fiyat' ya da 'ürün stokta kalmadı' gerekçesiyle iptal etmeye başladı. Müşteriler ise satın alma işlemi gerçekleştikten sonra bu iptallere nasıl itiraz edebileceklerini araştırıyor. Peki, para iadesini kabul etmesek ne olur, zarara uğradıysak bunu nasıl giderebiliriz?

'MUTLAKA EKRAN GÖRÜNTÜSÜ ALIN'

Avukat Mehmet Emin Şentürk, tüketicilere “Eğer ürün stokta yoksa 3 gün içinde yazılı olarak bildirilmeli” diyor ve 14 gün içinde de kesinti yapılmadan para iadesi yapılması gerektiğini söylüyor. Parası iade edilse bile manevi zarara da uğrayan tüketiciler olduğunu vurgulayan Şentürk, “Tüketici kanununda bunun adı aldatma” diyor.

Hukukçular, ürünlerin fiyatlarının yazdığı sayfanın ekran görüntüsünün alınması tavsiyesinde bulunuyor. Fotoğraf: Shutterstock

Şentürk, internetten alışveriş yapanlara her zaman ürünün fiyatının yazdığı bölümün ekran görüntüsünü almalarını tavsiye ediyor. Bu görüntülerle Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu'na şikayette bulunarak firma hakkında inceleme başlatılabiliyor.

"Fiyat iptal edilmiştir" bildiriminin detaylarını anlatan Şentürk, ürünlerin yurtdışından döviz ile alındığı ihtimaline dikkat çekiyor. Satıcı, ürünü yurt dışından getirene dek döviz farkından ürünün fiyatının yükselebileceğini ve bu durumda da zarar edeceğinden ürünü satmaktan vazgeçebileceğini belirtiyor ve “Yani, satıcı için ürünün fiyatını iade etmek daha karlı” diyor.

'HUKUKİ SÜREÇ MALİYETLERİ KARŞILAMADIĞI İÇİN...'

Avukat Evrim Akyazı ise, meslektaşları arasında da böyle zarara uğrayanlar olduğunu ve uğradıkları zararı Tüketici Hakem Heyeti'ne başvurarak karşıladıklarını anlatıyor. Akyazı, tutarın genelde hukuki süreç maliyetini karşılamadığını ve bu yüzden yargı yolunun daha az seçildiğini de sözlerine ekliyor.

Tüketiciyi Koruma Derneği Başkanı Aziz Koçal da bu tarz satıcıların iyi niyetli olmayabildiklerini vurguluyor. Normal şartlarda yanlış fiyat gerekçesiyle tüketicinin talebinin geri çevrilemeyeceğini dile getiren Koçal, 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'un hükümleri gereği stokta bulunmayan malın tüketiciye de satılamayacağını söylüyor. Ayrıca, sipariş verildikten sonra fiyatın değiştirilemeyeceğinin de altını çiziyor.

Vatandaşlar, mağduriyetlerini sosyal medyadan da paylaşıyor. Fotoğraf: Twitter

Stokta ürün bulunmadığından para iadesi geç yapılmış ve sitede aynı ürün yeni fiyatla satışa sunulmuş ise yine Tüketici Hakem Heyeti'ne başvurarak aradaki fark talep edilebiliyor. Satıcının, stokta bulunduğu halde ürünü satmayıp daha yüksek fiyattan yeniden satışa sunduğunun fark edilmesi halinde tüketicinin hakem heyetlerine başvurma hakkı bulunuyor. Tüketici bu şekilde aynı ürünü daha yüksek bedelle alması halinde doğacak zararı tazmin edebiliyor.

ONAYLADIĞINIZ FORMLARA DİKKAT

Bu durumda bazen satıcı firmalar tüketicinin yaptığı ödemeyi ucuz faizsiz kredi olarak kullanabiliyor. Bu yolu kullanan firmalar, ucuz etiket koyarak stokta bitmiş ya da az olan ürünü satışa sunup, tüketiciden parayı tahsil ediyor ve geri ödemesini ise üç dört ay geciktiriyor.

Avukat Emin Özkurt, e-ticaret sitesi üzerinden gerçekleştirilen alım-satım işlemi esnasında alıcıya sunulan mesafeli satış sözleşmesi ve beraberinde gelen ön bilgilendirme formuna dikkat çekiyor.

Hukukçular, onay verdiğimiz formlara dikkat etmemiz gerektiğini söylüyor. Fotoğraf: Shutterstock

Özkurt, “Söz konusu mesafeli satış sözleşmesi ve ön bilgilendirme formunda, fiyat iptali durumuna ilişkin bir hüküm kararlaştırılmış ise, alıcı bu duruma önceden onay vermiş ve söz konusu durumu kabul etmiş sayılıyor” diyor.

66 BİN TL'NİN ALTINDAYSA...

Özkurt, alıcının para iadesini kabul etmemesi durumunda hayata geçecek uygulamayı ise şu sözlerle açıklıyor:

"66 bin TL sınırının altında kalan talepler için Tüketici Hakem Heyetine başvurabilir, bu değerlerin üzerindeki uyuşmazlıklar içinse Tüketici Mahkemesi'nde dava açabilirler."

Kaynak: Web Özel

Sonraki Haber