İhmaller zinciri, facia göz göre göre geldi

İstanbul Bakırköy'de üst geçide çarpan TIR'ın devrilmesiyle yaşanan facianın bilirkişi raporu merakla bekleniyor. Bir yıl içinde benzer 2 kazanın yaşandığı "ölüm" geçidindeki ihmaller serisini anlatan uzmanlar ise sürücü kusuru kadar asfalt ve kaldırım düzenlemesindeki yanlışlara da dikkat çektiler.

Son Güncelleme:

İstanbul Bakırköy'de 4 kişinin yaşamını yitirdiği tır facianın ardından ihmaller zinciri gündemdeki yerini koruyor. Mehmet F.'nin kullandığı 34 ER 260 plakalı kağıt malzeme yüklü TIR'ın üst geçide çarparak devrilmesi sonucu yaşanan korkunç kazada 4 kişi yaşamını yitirirken, gözler "sabıkalı üst geçit" ve sürücü hatalarına çevrilmiş durumda. Kazanın meydana geldiği geçitte 2023'de ABD'li basketbolcu Bryant Dunston'ın aracının üzerine TIR devrilmiş, Dunston şans eseri ölümden dönmüştü.  Bir yıl içinde aynı üst geçitte benzer iki kazanın nedenlerini yorumlayan uzmanlar ise tır sürücüsünün yoldaki levhaları takip etmemesinin yanı sıra, dikkatsizlik, hatalı asfalt ve kaldırım düzenlemelerine dikkat çektiler. Öte yandan kazanan kesin nedeni ise bilirkişi raporunun ardından ortaya çıkacağı belirtildi.  

 ABD'li basketbolcu Bryant Dunston, bir yıl önce ölüm geçidinde aracının üzerine devrilen tır nedeniyle ölümden dönmüştü. 

İKİ BÜYÜK HATA 

Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı (İstanbul Ticaret Üniversitesi Ulaştırma Merkezi Müdürü)

"Kazaya neden olan TIR'ın o saatte şehir içi trafiğinde olmaması gerekirdi. Sürücünün iki ihlal yaptığı ortada. Birinci ihlal hem ana arteri kullanması. İkinci hata ise yoldaki levhalara dikkat etmemiş olması. Kazanın olduğu üst geçidin yüksekliği 4 metre ancak asfalt çalışmaları ile zaman içerisinde bu yükseklik düşmüş olabilir. Bu çalışmalardan sonra yüksekliklerin ayarlanması, levhaların da güncellenmesi gerekiyor. TIR'larda alarm veren akıllı sistemler bulunur. Aynı şoförün aynı yolda 2019'da da benzer bir kazaya karışması ise gerçekten çok trajik ve ibretlik."

DENETİM EKSİKLİĞİ 

Doç. Dr. Pelin Pınar Giritlioğlu (Şehir Bölge Plancısı)

"üst geçitlerin standartlarının belirlenmesini hayati önem taşıyor. Üst geçitlerin kent içinde sadece gereken yerlere yapılması gerektiğini unutuyoruz. Kentsel dönüşümle birlikte şehir içinde olmamaları gereken TIR ve hafriyat kamyonlarını günün her saatinde sokaklarda  görmek mümkün. Denetimlerin arttırılması gerekiyor. "

HIZ SINIRLARI DÜŞÜRÜLMELİ  

Alpay Lök (Trafik ve Motorlu Taşıtlar Uzmanı)

"Kazalarda genel bir artış söz konusu. Önümüzde acı bir tablo var. 2022 yılında otoyol hız sınırının 120'den 140'a çıkarılmasının sonuçlarını görmekteyiz. Çünkü bu durum tüm trafik akışının hızlanmasına neden oldu. Kazaya neden olan sürücü o güzergaha kendi mi girdi, firma rotası mıydı bu sorunun yanıtı önemli. Yolların güvenli olması için hız limitleri düşürülmeli. Araçların üzerindeki hız sınırlandırıcılarının aktif olması gerekir. Takografları bir belge ile kapatanlara karşı tedbir alınmalı."

Şoförün yola çıkmadan önce TIR'ının yüksekliğini hesaplaması gerekiyor.

KONTROL EDİLMELİYDİ

Turan Kaya (Lojistik Uzmanı)

"TIR yükseklikleri standarttır. Avrupa'da maksimum 4 metre, ülkemizde ise 4,8 metreye kadar TIR yükseklikleri olabiliyor. Sürücü yola çıkmadan tüm önlemlerini almalı, aracının yüksekliğinin kaç metre olduğundan emin olmalıydı."

Cengizhan Kutlu (Trafik Güvenliği ve Psikoteknik Merkezleri Derneği Başkanı)

"TIR, kamyon ve benzeri yük taşımacılığı yapan araçların ağırlık ve boyut kontrolü yapılır. Ülkemizde azami yükseklik ise 4 metre. Bu tarz kazaların başlıca sebeplerinden birisi de yük ve güzergah kontrolünün yapılmaması. Köprüler ülkemizde 4,5-5 metre yüksekliğinde yapılıyor. Firma ve sürücülerin güzergah çalışmaması yapmaması da büyük hata. Oysa akıllı telefonlarda ölçüm programları var. Ağır vasıta sürücüleri belli aralıklarda refleks, algı, muhakeme, güzergah eğitimi, harita eğitimlerden geçirilmeli."

Kaynak: Web Özel

Sonraki Haber