Deprem tahliye planı hazır, sorun 'Acil Ulaşım Yolları'
Marmara depreminde İstanbul'un tahliye planı hayati öneme sahip olacak. 'Kuzey Marmara Otoyolu'nun aort damarı olarak görüldüğü planda, kent içinde bir türlü açık tutulamayan 'Acil Ulaşım Yolları'nın durumu endişe yaratıyor. Uzmanlar ise Haliç ve kıyılara seyyar iskele önerisinde bulunuyor.
İstanbul, olası Büyük Marmara Depremi'nden en çok etkilenecek şehirlerin başında geliyor. Yaşanacak olası kargaşa ve sıkıntılara karşı en önemli çalışmaların başında ise İstanbul'un tahliye planı geliyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, geçtiğimiz günlerde olası İstanbul depreminde tahliye planlarının hazır olduğunu açıklarken, Kuzey Marmara Otoyolu'nun adeta aort damarı gibi işlev göreceğini duyurdu. 7 ve üzeri büyük bir depremin ardından kent genelinden 600 bin kişinin tahliyesi planlanırken, gözler kent merkezindeki cadde ve sokakların durumuna çevirdi.
100 BİN YIKIM
Depremin vurması beklenen İstanbul'da resmi kayıtlara göre 1 milyon 166 bin bina bulunurken, yapılan simülasyonlarda ise büyük depremde 100 binden fazla binanın yıkılacağı öne sürülüyor. İstanbul'u etkileyecek 7 ve üzeri depremde Kuzey Marmara Otoyolu, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Kınalı-Malkara Çanakkale istikameti ile Osman Gazi Köprüsü ve TEM Otoyolu önemli tahliye güzergahları olarak belirlenirken, şehir içi ulaşımdaki aksamadan endişe ediyorlar.
İZDİHAM OLUŞABİLİR
Özellikle Bağcılar ve Küçükçekmece hattı, Basın Ekspres Yolu, Büyükdere Caddesi'nin yanı sıra kentin işlek sokak ve caddelerinden deprem sonrası yaşanacak trafik yoğunluğunun planları sekteye uğratabileceği de belirtiliyor. İstanbul için en büyük sorunların başında UKOME kararıyla belirlenen 'Acil Ulaşım Yollarının durumu oluştururken, günün her saatinde araçların istilasına uğrayan İBB'nin sorumluluk alanındaki yolların depremden sonra nasıl işlerlik göstereceği de belirsizliğini koruyor.
TEKNELER ÖNEMLİ ULAŞIM ARACI
İstanbul Teknik Üniversitesi Maden Fakültesi Jeoloji Mühendisliği Bölümü'nden Prof. Dr. Cenk Yaltırak ise deniz ulaşımının önemine dikkat çekerek, "Tsunami etkisi belirli kıyılar için 3, 5 metre olarak hesaplanıyor. Birçok yere seyyar iskeleler kurularak, hem çıkarma gemileri, hem de tekneler ile tahliyeler yapılır. İstanbul'da birçok gezi ve ulaşım için kullanılan tekne var. Her birinin kayıt altına alınarak tahliye için kullanılması planlanmalı. İBB ise Acil Ulaşım Yolları'nın durumuna bir çare üretmeli, bu yollar sürekli açık tutulmalı" dedi.
BAĞLANTI YOLU ARTMALI
Kent merkezinde oluşacak yıkım ve panik nedeniyle kuzeydeki otoyola ulaşmanın güçleşeceğine de dikkat çeken Prof. Dr. Yaltırak, Örneğin, Beşiktaş, Beyoğlu, Şişli, Fatih gibi ilçelerden, Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu'na ulaşım, Sarıyer üzerinden olabilir ancak bu ilçedeki bağlantı yollarının genişletilmesi lazım. Haliç de tahliye planları için hayati önemde. Kağıthane, Eyüp, Alibeyköy, Hasköy, Karaköy ve Fatih'te oturanlar, Haliç kıyılarına konulacak seyyar iskelelerden tahliye edilebilir" uyarılarını sıraladı.
600 BİN KİŞİ TAHLİYE OLACAK
Kocaeli Üniversitesi Jeofizik Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Şerif Barış ise kent merkezindeki kapalı yolların açılmasının önemine değinerek, "İstanbul için deprem sonrası 600 bin kişinin tahliyesi planlanıyor. İstanbul için denizden tahliye imkanları çok fazla. Küçük teknelerin bile tahliye için seferber edileceğini biliyoruz. Ancak Acil Ulaşım Yolları'nın normal zamanlarda mutlaka açık tutulması gerekiyor. Bu noktada belediyelere önemli görevler düşüyor. Otoyol ve köprüler tamam ancak ara sokak ve caddelerde sıkıntılar yaşanabilir" diye konuştu.
TÜM CADDELER AÇIK TUTULMALI
İTÜ Afet Yönetimi Enstitüsü Müdürü Prof. Dr. Mikdat Kadıoğlu da kent merkezinden kuzeye doğru tahliye için ana arter ve Acil Ulaşım Yolları'nın açık olmasına dikkat çekerken, "Acil Ulaşım Yolları'nın durumu ortada. Tahliye için tüm sokak ve caddelerin açık tutulması şart. Kent merkezindeki ulaşım sorunlarına karşı da özel planlamalar olmalı" dedi.
Kaynak: Web Özel