8 ayda 74 bin kaza, motosiklet terörü bitecek mi!

Motor kazaları çığırından çıktı! 2024 yılının 8 aylık döneminde ülke genelinde 74 bin motor kazası meydana geldi. 50 ve 125 cc motorları B sınıfı ehliyeti olanların da kullanması, trafik kurallarının hiçe sayılması ve artan kurye sayısı kazalara davetiye çıkartıyor. Trafikte en büyük sorun ise motorcuların şerit ihlalleri.

Son Güncelleme:

Türkiye’de hem motosiklet kullanımı hem de kazalar her geçen gün artıyor. Trafiğe kayıtlı motosiklet sayısı yıldan yıla katlanarak büyürken, Temmuz 2024 itibariyle motor sayısı, geçen yıla kıyasla 685 bin 150 adet artarak 5 milyon 764 bin 546 oldu. TÜİK verilerine göre, trafiğe kayıtlı motosiklet sayısı Kilis, Manisa, Muğla ve Iğdır'da otomobil sayısını geçerken, il bazında en fazla motosiklet 714 bin 52 ile İstanbul oldu. Ancak artan motosikletli sayısı beraberinde kazalarda da ciddi artışa neden oluyor. 

HIZ OYUNLARI

Uzmanlar, kazaların önüne geçilmesi için yapılması gerekenleri anlatırken, Türkiye Trafik Kazalarını Önleme Derneği Genel Başkanı Onur Orhon, ise "Şerit kavramına uyulmuyor. Her motosiklet geçebileceği boşluğa girmeye çalışıyor. 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’na göre motosikletler birer taşıt ancak ters yöne gitme, kaldırımda seyretme gibi hatalardan asla vazgeçilmiyor. Satışta 50 km hızla sınırlı olan bazı motosikletlerin hızı; yetkili servislerde 70 km hıza ulaşacak şekilde ayarlanıyor" dedi.

Uzmanlar, 50 ve 125 cc motorların B ehliyeti ile sürülmemesi gerektiğini söylüyor. Öte yandan 2024 yılının ilk sekiz aylık döneminde 74 bin 451 motosiklet ve motorlu bisiklet; ölümlü ve yaralanmalı trafik kazasına karıştı.  

DENETİMLER EKSİK!

Güvenli Sürüş Eğitmeni Mert İntepe ise pandemide büyüyen "online sipariş" platformlarının gençler arasında para kazanmanın kolay yolu olarak görüldüğünü belirtti. Trafikte çoğu zaman ehliyetsiz, kasksız, kurallara uymayan kuryelerin boy gösterdiğini anlatan İntepe, "En kısa sürede ürünü yetiştirmek isterken, azrail ile yarışıyorlar. Sürüş hatalarına eneyimsizlik de eklenince kazalar kaçınılmaz oluyor" diye konuştu. İntepe, yeni kurallar getirilmesi; kuryelerin dinlenme, çalışma saatlerinin düzenlenmesi çağrısında bulunarak, "Motorlar için park alanları yok. Yetkililerin denetimleri sıklaştırması ve yaptırım uygulaması şart. Aksi halde Hindistan ve Pakistan olma yolunda hızla ilerliyoruz" ifadelerini kullandı.

GÜNDE 300 KAZA

Kurye Hakları Derneği Başkanı Mesut Çeki de kazaların arttığını vurgularken şöyle konuştu: "Hızlı park, hız, trafikten kaçış, zamandan tasarruf motoru cazip hale getirdi ancak kazalar da arttı. Son aylarda ortalama motosiklet kaza sayısı 9 binin üzerine çıktı. Bu da günde 300 motosiklet kazası yapıyor. Her ay en az 100 bin motosiklet trafiğe dahil oluyor. Motorcular için yeni şeritler yapılmalı. Motosiklet sürücü kurslarındaki eğitimlerin ve sınavların yetersizliği tartışılırken; motosiklet sürmeyi hafife alan, 50 cc motosikletleri sürmek için B sınıfı ehliyeti yeterli gören mekanizma da acilen değiştirilmeli."

Akpınar: "Acilen esnaf kuryelik kaldırılmalı, çalışma saatleri sınırlandırılmalı, firmalar da bizleri yarıştırmaktan vazgeçmeli."

ÖLÜMÜNE YARIŞ

Ankara Kuryeler Esnaf Odası Başkanı Ramazan Akpınar ise trafikte gerçekleşen kazaların yüzde 20'sinin motorculardan kaynaklandığını belirtirken, "Günde 16 saat yorgun ve bitkin halde kuryelik yapanlar var. Kuryeler hız baskısı altında çalışıyorlar. Motor ekipmanlarının ÖTV dışında tutulması, firmaların kuryelere ekipmanları para ile satması da kazalarda daha fazla kayba neden oluyor. Personel daha fazla kazanmak için kötü malzeme satın alabiliyor" dedi.

20 DAKİKA SINIRI

"Kuryeler attığı paket kadar para alıyor" diyen Akpınar, "Bir paketin 20 dakikada atılması durumunda puan düşme endişesi yaşanıyor. Hızlı ve kuralsız gidilmesinin bir nedeni de masraflar. Kask 15 bin TL, yelek, mont ve çanta 10 bin TL. Kuryeler bunları ödemek zorunda. Bir kurye, ayda 100 bin TL kazansa da, masrafları çıkınca eline geçen ücret ancak 50 bin TL" bilgisini verdi. 

Kaynak: Web Özel

Sonraki Haber