Zam korkusu AVM'leri canlandırdı ve alışverişi artırdı

Seçimin ikinci turundan itibaren yüzde 17,64 değer kaybeden Türk Lirası tüketiciyi alışverişe koşturdu. Zam gelecek korkusuyla alışverişe yönelen tüketici AVM'lerdeki trafiği artırdı

Son Güncelleme:

Seçimin ikinci turundan itibaren yüzde 17,64 değer kaybeden Türk Lirası tüketiciyi alışverişe koşturdu. Zam gelecek korkusuyla alışverişe yönelen tüketici AVM'lerdeki trafiği artırdı.

Nasıl Bir Ekonomi'den Yener Karadeniz'in haberine göre, Türk Lirası'ndaki değer kaybı turist alışverişini canlandırırken, AVM trafiği yüzde 15 yükseldi. Birçok markada satışlar adette yüzde 20 artış gösterdi.

Olası yukarı yönlü fiyat hareketlerinden etkilenmemek için ihtiyaçlarını öne çeken tüketiciler beklenti enflasyonunu yeniden harekete geçirdi. Babalar gününde de etkisi ile AVM ziyaretçi sayıları yüzde 15 artarken değer kaybeden TL, turist alıverişini canlandırdı. Markalar ise günlük satış rekorları kırdı. LCW’nin bir günlük satış adedi 1,3 milyon adete yükseldi. Birçok şirket, satışlarını adet bazında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 20’ye yakın artırdı. Sektör temsilcileri, kurda meydana gelen artışın ithal ürünlerde zam olarak yansımasının kaçınılmaz olduğunu belirtirken yerli ürünlerde söz konusu artış oranının sınırlı ve daha uzun vadede gerçekleşeceği yorumunu yaptı.

YEME-İÇMEDE UEFA HAREKETİ

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, babalar günü, okulların kapanması ve tatil hazırlıkları nedeni ile perakende sektöründe satışların hareketlendiğini, UEFA Şampiyonlar ligi finalinin ise yeme içme sektörünü canlandırdığını söyledi. Öncel, “Söz konusu harekette tabi ki zam gelecek endişesi de etkili. Elektronik, beyaz eşya ve bilgisayar satışlarının arttığını gözlemliyoruz” dedi. Zam konusunda ise Öncel, “Hazır giyimde çok uçuk bir fiyat artışı beklemiyoruz. Ancak ithal ağırlığının yüksek olduğu elektronikte zam kaçınılmaz” şeklinde konuştu.

TURİSTİ TL'DEKİ KAYIP HAREKETE GEÇİRDİ

Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Nuri Şapkacı, geçen haftasonundan itibaren ziyaretçi sayılarının hem 2019, hem de geçen yılın üstünde seyrettiğini belirterek, “Dövizde meydana gelen artışın özellikle ithal ürünlere zam olarak yansıyacağı beklentisi alışverişte bir hareketliliği beraberinde getirdi. Asgari ücrete gelecek zammın da perakendecinin maliyetlerini artıracağı için ürün fiyatlarına belli bir oranda yansıtılacağı konuşuluyor. Onun da ürün fiyatlarına kısmi dahi olsa zam olarak yansıyacağını tahmin ediyoruz. Bu da satın alma talebini öne çekiyor. AVM ziyaretçi sayılarında turist tarafında da bir artış var.  TL’deki değer kaybı, bu tarafı da hareketlendirdi. Diğer taraftan fiyatların artma potansiyeline karşılık online tarafta iptaller olduğunu duyuyoruz.  İnternet satışlarında ‘ürün kalmadı, veremiyoruz’ lafını duymak yerine mağazalardan hemen satın alma eğilimine giriyorlar. Tüm bu gelişmelerin etkisi ile AVM ziyaretçi sayıları en zirve yıl olan 2019’un bile yüzde 15 yukarısında seyrediyor” ifadelerini kullandı.

“AGRESİF BİR FİYAT ARTIŞI BEKLEMİYORUZ”

Kiğılı Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Hilal Suerdem, seçim döneminin geride kalması ve siyasi çalkantının bitmesinin sektöre pozitif yansıdığını anlattı. Suerdem, “Piyasada yeni kabine ile olumlu bir beklenti oluştu. Kurdaki hareket de zam gelecek algısına yol açtığı için alışveriş hareketlendi. Haftasonu oldukça iyiydi. Gelecek ile ihtiyaçlar da alınıyor. Biz marka olarak geçen yılın adette yüzde 10, ciroda ise yüzde 60 yukarısındayız” dedi. Turist alışverişinin de yükselmeye başladığını ve temmuzda pik noktasına ulaşmasını beklediklerini kaydeden Suerdem,  olası zamlar konusunda ise şöyle konuştu: “Çok agresif bir fiyat artışı beklemiyoruz. Tüm şirketler dolardaki artışı öngörmüş ve maliyetlerini de buna göre planlamıştı.  Bu bizim gibi şirketleri uzun süre götürür.”

Kaynak: Haber Global TV

Sonraki Haber