Yeni teknolojiler, yeni deneyimler ve yeni sorular... | Elektrikli otomobiller hacklenebilir mi?
Her yeni teknoloji beraberinde yeni soruları ve endişeleri de getiriyor. Küresel çaptaki endüstriyel dönüşümün doğurduğu sorulardan biri ise elektrikli otomobillerin hacklenip hacklenemeyeceği meselesi... Peki bu araçların kendi kendine harekete geçmesi veya uzaktan kontrol edilebilmesi mümkün mü?
Bugün dünya önemli bir endüstriyel dönüşümün eşiğinde. Karbon yakıtlar yerine elektrikli araçlara doğru bir gelecek beliriyor. Bugün dizel de olsa elektrikli de olsa yeni otomobillerin özellikle iç aksamları oldukça farklı. Bunlara otomobilden ziyade akıllı birer alet demek yanlış olmaz.
Peki bu araçların durumu uzaktan hacklenebilmelerine sebep olur mu? Her elektronik alet gibi, çoğunlukla elektrikli olarak üretilen akıllı araçların GPS ve internet bağlantısı oluyor. Ayrıca bu araçlar neredeyse günlük olarak prize bağlanıyor ve bilgileri data merkezlerine transfer ediliyor. Ayrıca bu otomobiller akıllı telefon uygulamaları vasıtası ile sürücülerinin telefonları ile de eşleniyor.
McKinsey&Co.’da elektrikli otomobiller alanında uzman olan Benjamin Klein, “Bu otomobillerde eskisine göre çok farklı bir teknoloji kullanılıyor. Hackerlar için farklı potansiyel yollar var” demekte. Peki bir otomobil hacklenirse ne olabilir? Tıpkı bilgisayarlarınızda olduğu gibi araç işlevsiz hale gelebilir. Kendi kendine harekete geçebilir, kapılarını kilitleyebilir.
ABD Boston’daki dünyanın en ünlü mühendislik okullarından MIT’de çalışmalar yürüten Stuart Madnick, “Fizibilite olarak bunlar mümkün” açıklamasını yapıyor. Geçen şubat ayında Rusya’daki bazı elektrikli otomobil şarj noktaları çalışmamış, bazı elektrikli otomobillerin ekranlarında Ukrayna yanlısı sloganlar belirmişti. İngiltere açıklarındaki Wight Adası’nda ise geçen nisan ayında araçlarını şarj noktalarına bağlayan insanlar pornografik görüntülerin ekranlarında belirdiğine rast gelmişlerdi.
ABD Enerji Bakanlığı’na göre şu noktada elektrikli araçların siber güvenlik tehdidine ilişkin endişeye gerek yok.
'ELEKTRİKLİ ARAÇLAR HALA EMEKLEME AŞAMASINDA'
İçten yanmalı motorlara sahip araçlarda, pistonlar, bijonlar, karbüratör, gaz ve su pompaları mekanik parçalardan oluşurken elektrikli otomobillerde bu parçalar dijital olarak kullanılıyor. Çipler ve yazılımlar aracın şarj sistemini kontrol etmekte. Bu aksamlar motora ne kadar güç iletileceğine de karar veriyor.
Danışmanlık şirketi Bain&Co.’da görev yapan Syed Ali, içten yanmalı motorlu bir otomobilde yaklaşık 150 elektronik aksam olduğunu ifade edenken elektrikli bir otomobilde bunun ortalama 3 bin olduğunu söylüyor. Ali, bu kadar fazla elektrikli devreye rağmen, elektrikli otomobillerin hala emekleme aşamasında olduğunu düşünüyor.
Akıllı araçlarla ilgili başka bir endişe ise, bu makinelere sürekli güncelleme gelmesi ve bu güncellemeler ile yazılıma sürekli bir müdahale olması. 2015 yılında ünlü bir SUV üreticisinin aracı üzerinde yapılan bir denemeyle uzaktan otomobile erişilmiş, direksiyonun kontrolü ele geçirilmiş, gaz ve fren hakimiyeti ele alınmıştı. Sorunun tespitinin ardından 1.4 milyon araç geri çağırılmıştı.
Küresel siber güvenlik şirketi Accenture’dan Jim Guinn, çiplerin ve iletişim bağlantılarının elektrikli cihazları hacklenmeye açık hale getirebileceğini ifade ediyor. ABD otomobil sektörünün en büyük ticaret grubu AAI, elektrikli araçların siber güvenliğini öncelikli konuları arasına aldığını belirtiyor.
Dünyanın en büyük elektrikli otomobil üreticisi Tesla’nın resmi sitesinde ise siber güvenlik konusunda “Yasal raporları inceliyoruz ve her kırılganlığı düzeltmek için çalışıyoruz” ifadeleri yer alıyor.
Amerika Birleşik Devletleri’nde halihazırda 160 bin şarj ünitesi bulunuyor, 2021 yılında çıkan bir kanuna göre; devletin stratejik hedefi 500 bin istasyon daha inşa etmek. Jim Guinn, “Şarj istasyonları siber güvenlik değil, ulaşılabilirlik ve insan sağlığı gözetilerek kuruldu” demekte.
Peki ne yapılabilir?
Uzmanlara göre; akıllı cihaz olan bu otomobiller için daha güçlü ve geniş güvenlik protokolleri uygulanabilir. Bazı uzmanlar ise hükümetlerin bu konuya daha fazla eğilmesi gerektiğini ifade ediyor. Gelecekte elektrikli otomobillere bu açıdan bir kanun konup konmayacağı merak ediliyor.
Kaynaklar: Wall Street, Reuters, Haberglobal.com.tr
Kaynak: Web Özel