Uçak üretiminde kıyasıya rekabet: Avrupa devi, ABD deviyle farkı açıyor
Airbus ve Boeing arasındaki fark açılmaya devam ediyor. Avrupalı uçak üreticisi, üretim düzeyini arttırma hedefiyle ilk çeyrekte uçak teslimatını yılın aynı dönemine kıyasla hızlandırırken, Amerikalı rakibi tekrarlanan kalite sorunlarının yol açtığı sorunlarla boğuşuyor.
Airbus, 2023'ün ilk çeyreğindeki 127 uçak teslimatına kıyasla bu yılın ilk üç ayında 142 uçak teslim etti. Faaliyetlerdeki bu artış, temel olarak, A320neo ailesinden kaynaklandı ve bu modelden 116 uçak teslim edilerek yüzde 11,5'lik bir büyüme sağlandı.
Bu artış, 2026 yılına kadar ayda ortalama 75 uçağa ulaşmayı hedefleyen üreticinin amiral gemisi ailesinin yükselişiyle uyumlu oldu. Ayrıca bu dönemde iki adet A350 teslim edildi.
Airbus, 2022'nin ilk çeyreğinde 142 uçak teslim etmeyi başarmış, 2023'e ise tedarik zincirindeki darboğazlar nedeniyle karmaşık bir başlangıç yapmıştı. Bu nedenle bir toparlanma etkisinden faydalanıyor.
Boeing düşüşte
Her ne olursa olsun, Boeing'in performansı olumlu olmaya devam ediyor. Amerikalı üretici, geçen yılın aynı dönemindeki 130 uçak teslimatına kıyasla yıl başından bu yana 83 uçak teslimatı ile yetinmek zorunda kaldı.
737 MAX'ların teslimatı ise neredeyse yarı yarıya azalarak 66'ya düşerken, 787'ler neredeyse hiç ilerleme kaydedemiyor. Bu durum, ilk çeyrek sonuçlarında satışlarda ve muhtemelen kârlılıkta önemli bir düşüş anlamına gelecektir.
Her şeyden önce, geçen ocak ayında Alaska Havayolları'na ait bir 737 MAX 9'un kapısının kopmasının da dahil olmak üzere bir dizi sorun, Boeing'in üretim kalitesi açısından rayına oturmakta yaşadığı zorlukları gösteriyor.
Aslında, bu yıl sonunda görevinden ayrılacak olan Boeing grubunun Üst Yöneticisi Dave Calhoun, 737 MAX için üretim oranlarını arttırmaktan geçici olarak vazgeçti ve bu yıl için teslimat hedefleri sunmaktan kaçındı.
Siparişler açısından Airbus 170 brüt siparişle yine yükselişte. Boeing ise 131 brüt siparişle geçen yıla kıyasla daha iyi satış yapmaya devam ediyor.