TZOB: Peynir fiyatı etin fiyatını aştı! Acil önlem alınmalı
TZOB Başkanı Şemsi Bayraktar, bazı marketlerde peynir fiyatının eti geçtiğini belirterek, acilen tedbir alınması gerektiğini söyledi.
Türkiye Ziraat Odaları Birliği(TZOB) Başkanı Şemsi Bayraktar, tüketicinin ucuz gıdaya ulaşılabilmesi için üç koşulun yerine getirilmesini söyledi. Bayraktar, üretici maliyetleri düşürülmeden, piyasada rekabet sağlanmadan ve ürün fiyatları denetlenmeden tüketicinin ucuz gıdaya ulaşmasının mümkün olmadığını bildirdi. Bayraktar, peynir fiyatının eti geçtiğini belirterek acil önlem alınması gerektiğini söyledi.
Yazılı açıklama yapan Bayraktar, girdi fiyatındaki artışın ürün maliyetini yukarı doğru çektiğini kaydederken, bundan hem üretici hem de tüketicinin mağdur olduğunu bildirdi.
Sığınmacılar dahil nüfusta yaşanan artışın talebi de yükselttiğinin altını çizen Bayraktar, “Artan talebe karşın arzdaki daralma tüketici fiyatını daha fazla artırıyor. Ancak fiyat artışı sadece maliyet ve arzdan kaynaklanmıyor. Üreticiden çıkıp markete ulaşana kadar da ciddi artış yaşanıyor” dedi.
Gıdanın spekülasyona açık bir sektör olduğuna dikkat çeken Bayraktar, tüketicinin fiyata müdahale gücünün kullanılması gerektiğini de aktararak, “Tüketicilerimiz her türlü ihtiyacını erteleyebilirken gıdaya olan talebini karnını doyurabilmek için erteleyemiyor. Bu manada gıda sektörü spekülasyona açık bir sektördür. Bu sektörde tüketicilerimize de düşen görevler vardır. Tüketicilerimiz meyve ve sebze de dahil olmak üzere günlük hayatta kullandığı ürünleri satın alırken market fiyatlarını daha fazla sorgulamalıdır” ifadelerini kullandı.
“PEYNİR FİYATI ETİ GEÇTİ, ACİL ÖNLEM ALINMALI”
Bazı marketlerde peynir fiyatının eti geçtiği bir ortamda acilen tedbir alınması zorunluluğu bulunduğunu dile getiren Şemsi Bayraktar, “Üretici daha fazla üretebilmeli, tüketici de ucuza gıdaya ulaşabilmelidir. Üreticimiz ürettiği ürünlerin tüketici fiyatlarını gördüğünde şaşkınlığa uğruyor. Üretenin değil aracıların daha fazla kazandığını görünce de üretimden soğuyor.” dedi.
Kasım ayında aylık bazda gübre çeşitlerinde fiyat düşüşü yaşandığını dile getiren Bayraktar, geçen yılın aynı ayına göre ise yüzde 60’a varan oranda artışlar olduğunu bildirdi.
“MARULDA FİYAT FARKI YÜZDE 236.8”
Kasım ayında üretici ile market arasındaki fiyat farkı en fazla yüzde 236,8 ile marulda görüldüğü bilgisini veren Bayraktar, bunu yüzde 210,5 ile kırmızı mercimek, yüzde 209,8 ile elma, yüzde 180,6 ile maydanoz, yüzde 180,3 ile kabak, yüzde 180 ile havucun takip ettiğini söyledi.
Bayraktar, “Kasım ayında markette 37 ürünün 29’unda fiyat artışı, 8’inde ise fiyat azalışı görüldü. Markette fiyatı en fazla artan ürün yüzde 42,9 ile pirinç oldu. Pirinçteki fiyat artışını yüzde 36,1 ile yeşil soğan, yüzde 33,1 ile Antep fıstığı, yüzde 22,4 ile kırmızı mercimek, yüzde 20,9 ile kuru kayısı ve domates takip etti” değerlendirmesinde bulundu.
Bayraktar, üreticide 3 lira 75 kuruş olan marulun markette 12 lira 63 kuruşa, 13 lira 84 kuruş olan kırmızı mercimeğin 42 lira 97 kuruşa, 5 lira olan elmanın 15 lira 49 kuruşa, 2 lira 6 kuruş olan maydanozun 5 lira 78 kuruşa, 6 lira 79 kuruş olan kabağın 19 lira 3 kuruşa, 4 lira 25 kuruş olan havucun ise 11 lira 90 kuruşa satıldığını ifade etti.
Markette 37 ürünün 29'unun fiyatında artış, 8'inde ise azalış görüldüğüne işaret eden Bayraktar, şu bilgileri paylaştı:
"Markette fiyatı en fazla artan ürün yüzde 42,9 ile pirinç oldu. Pirinçteki fiyat artışını yüzde 36,1 ile yeşil soğan, yüzde 33,1 ile Antep fıstığı, yüzde 22,4 ile kırmızı mercimek, yüzde 20,9 ile kuru kayısı ve domates takip etti. Markette fiyatı en fazla azalan ürün ise yüzde 17,2 ile limon oldu. Limondaki fiyat düşüşünü yüzde 6,4 ile marul, yüzde 3,4 ile tavuk eti, yüzde 1,6 ile mısırözü yağı izledi."
Kasımda üreticide fiyatı en fazla düşen ürünün yüzde 13,2 ile marul olduğuna dikkati çeken Bayraktar, bunu yüzde 12,9 ile taze fasulyenin, yüzde 11,7 ile ıspanağın, yüzde 10,4 ile sivri biberin, yüzde 8,2 ile limonun izlediğini bildirdi.
Bayraktar, üreticide en fazla fiyat artışının yüzde 48,8 ile kuru soğanda yaşandığını vurgulayarak, kuru soğandaki fiyat artışını yüzde 44,7 ile yeşil soğanın, yüzde 31 ile Antep fıstığının, yüzde 30,7 ile salatalığın, yüzde 26,3 ile patatesin, yüzde 25,7 ile maydanozun, yüzde 20 ile domatesin izlediğini ifade etti.
Geçen ay üreticide 29 ürünün 17'sinde fiyat artışı olduğunun altını çizen Bayraktar, 7 üründe fiyat düşüşü görüldüğünü, 5 üründe ise fiyatın değişmediğini belirtti.
Kaynak: Haber Global TV