TOGG: İlk araç 2022'de banttan inecek
Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG) CEO'su Gürcan Karakaş, küresel çaptaki 10 şirketle gizlilik sözleşmeleri imzaladıklarını; lisanslama ve ortak kullanım konusunda görüşmeler yürüttüklerini söyledi.
Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG) CEO'su Gürcan Karakaş, küresel çaptaki 10 şirketle gizlilik sözleşmeleri imzaladıklarını; lisanslama ve ortak kullanım konusunda görüşmeler yürüttüklerini söyledi.
Karakaş, 2022'nin son çeyreğinde seri üretime geçilecek elektrikli yerli otomobil projesinde tedarikçi seçiminin yüzde 93'ü tamamlandığını ve tedarikçilerin yüzde 78'inin Türkiye'den olduğunu belirtti.
Online olarak gerçekleştirilen TOGG basın buluşmasında yerli otomobil projesindeki gelişmelerle ilgili değerlendirmede bulunan Karakaş, "Bütün faaliyetlerimizi millilik ve yerlilik ekseninde oluşturuyoruz. Millilik, fikri ve sınai mülkiyet haklarının tamamıyla bize ait olması demek" dedi ve ekledi:
"Lisansımızı ve teknolojimizi başka şirketlere lisanslama konusunda, satma konusunda söz sahibiyiz. TOGG olarak şu ana kadar küresel şirketlerden 10 tanesi ile imzalamış olduğumuz gizlilik anlaşmaları var."
Seri imalata girdiğinde, TOGG'un Avrupa'nın klasik olmayan, doğuştan elektrikli ilk SUV üreticisi olacağını vurgulayan Karakaş, bu nedenle de projenin Avrupa'daki bazı mühendislik şirketleri için önemli nitelik taşıdığını söyledi.
Karakaş, "Biz bunu şu haliyle dünyada bazı şirketlerle paylaşmak üzerine, lisanslamak üzerine veya ortak kullanım üzerine konuşuyoruz" dedi.
Projede şu ana kadar tedarikçi seçiminin yüzde 93'ü tamamlandığını belirten Karakaş; bunu yüzde 78'inin Türkiye'den, yüzde 22'sinin ise Avrupa ve Asya'dan olduğunu ifade etti.
Karakaş, üretim başlangıcında yüzde 51 olacak yerlilik oranının 2025 yılında yüdze 68'e ulaşacağını söyledi.
Yerli elektrikli otomobil için Gemlik'te 22 milyar TL yatırımla fabrika kurulacağı; yılda 175,000 araç üretim kapasitesine sahip olacağı açıklanmıştı. Üretim C segmentinde elektrikli SUV ile başlayacak, model sayısı kademeli olarak beşe çıkacak.
Karakaş, "İnşaata başladık, 18 ay inşaat süresi var. Ekipman siparişinin Ekim ayında başlamasını planlıyoruz. Seri aracın banttan inmesi ise 2022 dördüncü çeyrekte" diye konuştu.
Batarya üretimi ile ilgili sorular üzerine ise Karakaş, "Türkiye'de bir şirket ile beraber Türkiye'ye bu teknolojiyi getirmek istiyoruz. Birincisi, en son teknoloji olsun, ikincisi TOGG araçlarında kullanılan teknoloji ile beraber etraftaki ülkelere, yurtdışına da bir pazar potansiyeli olsun. Sadece bizim için değil, başmaları için de üretim yapabiliriz" diye konuştu.
Projeye TOGG markası ile devam etme kararı aldıklarını belirten Karakaş, özgün tasarımları da AB, Çin, Kanada, Japonya, Rusya, Güney Kore, Azerbaycan ve Türki Cumhuriyetler'de tescil ettirdiklerini söyledi.
Karakaş, şu ana kadar iki patent aldıklarını belirterek, "Birinci patentimiz sürüş desteğine yönelik, ikinci patent batarya ile ilgili" dedi.
İHRACAT ÜRETİM BAŞLADIKTAN 2 SENE SONRA AVRUPA'YA
Karakaş, yerli otomobilde ihracat planlarıyla ilgili soru üzerine ise, "18 ay belki iki sene sadece kendi ülkemizde kalmayı tercih ediyoruz" dedi ve ekledi:
"İhracata kalkıştığımız zaman ilk hedefimiz Avrupa pazarı olacak. Avrupa'da da sadece bir ülkeye değil, birkaç ükeye birden gitme hedefimiz var başlangıçta. İlk gideceğimiz ülkelerin başında Almanya, Fransa, hatta İtalya, İspanya var."
Karakaş, 15 yıla yayılacak 22 milyar liralık yatırımın finansmanın nasıl olacağı ve kurdaki hareketin yatırım planlarına etkisi ile ilgili sorular üzerine ise şöyle konuştu:
"Yatırımımızın çerçevesinde (kur nedeniyle) şu an bir değişiklik ihtiyacı yok... Finansmanda çok mantıklı bir yaklaşımımız var. Hissedarlarımızın önemli bir katkısı var. Bizim şirket olarak dışarıdan alacağımız kredilerin finansmana önemli bir katkısı var. Ve teşviklerden gelecek kısım var... Gerek harcamalarımızda gerek yatırım planlarımızda bir değişiklik yok."
Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu; TOBB, Anadolu Grubu, BMC, Kök Grubu, Turkcell ve Zorlu tarafından 2018 Haziran'da kurulmuştu.