Tapu işlemlerinde neden sağlık raporu isteniyor? Geçerli akıl sağlığı raporu nereden alınır?
İşi Tapu ve Kadastro Müdürlüğü'ne düşenlerin en çok merak ettiği sorular kurum tarafından yanıtlandı: Tapu işlemlerinde neden sağlık raporu isteniyor?
Tapu müdürlüklerine yapılan başvurularda Müdürlük tarafından öncelikle başvurunun hak sahibi tarafından yapılıp yapılmadığı yönünde inceleme yapılır.
Yapılan inceleme neticesinde hak sahipliği yönüyle bir sakıncanın olmadığı anlaşılır ise işlem gerçekleştirilmesi sırasında, özellikle ileri yaşlarda bulunma ya da normal olmayan davranışlarda bulunulması gibi durumlarda istemde bulunan kişi ya da kişilerin ayırt etme gücüne sahip olup olmadıkları incelenir.
Müdürlük söz konusu incelemeyi istem sahibinin ifade, tavır ve davranışlarından yola çıkarak gerçekleştirir. Örneğin, istem sahibine adı-soyadı, doğum yeri, yaşı gibi bilgilerin yanı sıra hangi işlem için tapu müdürlüğüne başvuru yapıldığı, hangi taşınmazla ilgili işlem yapılacağı, ne kadar bir bedel karşılığında işlem yapılacağı gibi konular hakkında sorular sorulabilir. İstem sahibi tarafından verilen cevaplar ayırt etme gücüne sahip olduğu konusunda şüphe oluşturmuyor ise istem sahibinden sağlık raporu istenmesine gerek yoktur.
Ancak, istem sahibi tarafından verilen cevaplar ayırt etme gücüne sahip olduğu konusunda şüphe oluşturuyor ise talebin karşılanabilmesi için istem sahibinden ayırt etme gücüne sahip olup olmadığı konusunda sağlık raporu alması istenir. Bu rapor gelmeden bir işlem gerçekleştirilmez.
Yetkili makamlar tarafından düzenlenmiş olan sağlık raporu istem sahibi tarafından Müdürlüğe sunulur ve Müdürlük tarafından söz konusu sağlık raporu incelenir. Bu raporun devlet hastanelerinden alınması gerekmektedir. İşlemin yapılmasına engel bir durumun olmadığı rapordan anlaşılıyor ise talep karşılanarak işlem gerçekleştirilir. Sağlık raporunun tarihi ve numarası resmî senet veya istem belgesi içeriğinde belirtilir ve raporun aslı işlem dosyasında saklanır. Özellikle belirtmek gerekir ki yaş ileriliği tek başına sağlık raporu istenmesini gerektiren bir husus değildir.
Burada önemli olan kişinin yaşından ziyade ayırt etme gücüne sahip olup olmadığının tespit edilmesidir. Bu durum genelde 65 yaş üstü vatandaşlarımızdan sağlık raporu istenir olarak bilinse de Müdürlüğümüz için ayırt etme gücünün belirginliğidir.
Taşınmaz işlemlerinde öne çıkan bir diğer konu da “Tanık, Bilirkişi veya Tercüman Bulundurulması Gereken Durumlardır”. Bunun oluşması için gerekli durumları şöyle tanımlayabiliriz: Tapu işlemlerinde, istem sahiplerinden biri veya birkaçının; İmza atamaması, Okuma ve yazma bilmemesi, Kimliklerinde şüpheye düşülmesi, Ölünceye kadar bakma sözleşmesi bulunması ve Mevzuatın öngördüğü diğer hâllerde iki tanık bulundurulur. İstem sahibinin, işitme, konuşma veya görme engelli olması hâlinde ise işlemler “isteğe bağlı olarak” iki tanık huzurunda yapılır.
İstem sahibi engellinin tanık istememesi hâlinde, bu husus istem belgesinde veya resmî senette belirtilir. İlgilinin işitme veya konuşma engelli olması ve yazı ile anlaşma imkânının da bulunmaması hâlinde, işaret dilinden anlayan yeminli bilirkişi bulundurulur. Eğer istem sahiplerinden biri veya birkaçı Türkçe bilmiyor ise bu durumda yeminli tercüman bulundurulur. İşlemde bulunacak yeminli tercüman ve bilirkişinin Hukuk Muhakemeleri Kanununa göre mahkeme huzurunda yaptıkları yemine ilişkin tutanağı müdürlüğe ibraz etmeleri gerekmektedir.
Tanık, bilirkişi ve tercümanın okuma yazma bilmesi ve fiil ehliyetine sahip olması gerekir. Özellikle belirtelim ki işlemin yapıldığı müdürlükte görev yapanlar tanıklık ve tercümanlık yapamazlar. Tapu Müdürlüğü tarafından işlem için düzenlenen resmî senede veya istem belgesine tanıklar, bilirkişi veya tercümanın yerleşim yeri ve kimlik bilgileri yazılır ve imzaları alınır. Tüm bu şartlar gerçekleştiğinde de satış işlemi gerçekleştirilir.
Kaynak: Haber Global TV