Otobüs el yakıyor, uçak zor olabiliyor, peki ya tren?
30 TL'yi aşan mazot fiyatlarından dolayı şehirlerarası otobüs yolculuğu el yakıyor. Firmalar taksitle bilet satmaya başladı. Rezervasyon talepleri akaryakıt fiyatı sebebiyle alınmayabiliyor. Peki ya tren? Türkiye'de Yüksek Hızlı Tren'in ulaşabildiği şehirler bu ulaşım aracını etkin kullanıyor mu?
Akaryakıt fiyatlarındaki artış ulaşım masraflarını katladı. Sosyal medyada öğrenciler, artan otobüs bileti fiyatlarından memleketlerine gitmekte zorlandıklarını belirtiyor.
TREN YOLCUSU SAYISINDA ARTIŞ
Otobüs fiyatları bazı noktalar için uçak fiyatına yaklaştığından, vatandaşlar havayolunu tercih edebiliyor. Demiryolunun ulaştığı yerlerde ise tren biletine rağbet arttı. TCDD'nin işlettiği İstanbul-Ankara arası Yüksek Hızlı Tren'in (YHT) yolcu sayısı pandeminin yoğun hissedildiği 2021 yılının sonunda 23 bin iken, 2022 Mayıs ayında artarak 30 bine ulaştı.
Pandemi zamanında günde İstanbul - Ankara arası güne 4 sefer işlerken, şu an gece işleyen Ankara Expresi hariç iki kent arasında günde 10 YHT seferi bulunmakta. Konya'ya günde 4, Karaman'a ise 1 sefer yapılıyor. Bu YHT seferleri ile İzmit, Sakarya, Bilecik ve Eskişehir illerine gidilebiliyor. Ayrıca İstanbul'dan Sakarya'ya ve Edirne'ye konvansiyonel tren seferleri de bulunuyor.
YHT biletlerine son zamanlarda yapılan zamlara karşın, İstanbul - Ankara arası bir bilet 195 lira. Ancak sefer sayılarının kısıtlı olmasından dolayı biletleri iki hafta önceden almak gerekebiliyor. Gece Ankara Expresi ise 175 lira.
Ankara'da yaşayan vitrin dekoratörü Seda Sedefoğlu İstanbul'a gelmek için otobüs yerine YHT'yi tercih etmeye başlamış. Sedefoğlu "Ucuz olduğu için treni tercih ediyorum ancak 2 ay içinde yüzde 100 zam geldi. Çok rahat ve hızlı. Direkt şehir içinde iniyorsun ve biniyorsun ulaşım da kolay" diyor. (İstanbul-Ankara arası otobüs biletleri 250-300 TL arasında değişiyor.)
İşletmeci Uygar Kalyoncuoğlu "Otobüs hem iki katından daha pahalı hem de zaman kaybı" derken, İstanbul'da yaşayan Deniz Agah ise "Tren biletini VIP almama rağmen uçaktan daha ucuzdu" diyor.
HAYDARPAŞA GERİ DÖNÜYOR
Türkiye'nin tren istasyonu olan diğer illerine gitmek için şimdilik Ankara, Konya ya da Eskişehir'den aktarma yapmak gerekiyor. Diğer illere giden, Meram, Doğu, Van Gölü expresleri gibi konvansiyonel trenler bu illerden kalkıyor.
Ancak Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Adil Karaismailoğlu'nun geçen yıl şubat ayında verdiği bilgilere göre; Haydarpaşa Garı'ndaki arkeolojik kazılar bitince konvansiyonel trenlerin ve YHT'lerin tekrar buradan kalkacağı ifade ediliyor. Arkeolojik kazılarda sona gelindiği ifade edilirken, çalışmaların ne zaman biteceği hakkında kesin bir tarih verilmedi.
1908 yılında Bağdat ve Hicaz demiryollarının başlangıç garı olarak inşa edilen tarihi bina, 2010 yılında çıkan yangında büyük hasar almıştı. Restorasyon çalışmaları, YHT inşaatı ve arkeolojik kazılar nedeniyle gar 2013'den bu yana kapalı bulunuyor. Anadolu Yakası için geçici olarak Söğütlüçeşme istasyonu ana gar olarak kullanılıyor.
TCDD yeni yüksek hızlı tren hatlarının yapımına da devam ediyor. Ankara - Sivas YHT hattında test sürüşleri devam ederken, bu hat ile Yozgat merkezi Yozgat YHT istasyonuyla ilk defa trene kavuşmuş olacak. Bir diğer tren gelecek ilimiz ise, Osmaneli - Bandırma YHT hattı inşaatı üzerinde bulunan Bursa.
İnşaatı devam eden diğer hatlar ise Ankara - İzmir, Karaman - Ulukışla, Aksaray - Ulukışla, Halkalı - Kapıkule ve Mersin - Gaziantep. Yerköy - Kayseri ve Kuzey Marmara YHT projelerinin ihaleleri ise yapıldı.
'YOLCU MALİYETLERİ DÜŞÜRÜLSÜN'
Ankara'ya otobüs bileti fiyatları 250 - 300 liradan başlıyor. Çeşitli illere göre bilet fiyatları 400 - 500 liralara kadar çıkıyor. Türkiye Otobüsçüler Derneği Federasyonu Başkanı Birol Özcan, otobüse rağbetin oldukça azaldığını ifade ediyor.
Özcan "İstanbul Otogarı bomboş" derken okulların kapandığını ancak daha önce böyle bir şey yaşamadıklarını aktarıyor. "Birkaç hafta sonra bayram ancak bayram için hala sefer açamadık" diyen Özcan, firmaların sefer sayılarını azalttığına dikkat çekti.
TCDD'nin aynı sürede birkaç kere zam yapmasına karşın devletin 4 ayda bir kendilerine zam yapma hakkı tanıdığını söyleyen Özcan "Biz zam istemiyoruz. Yolcu maliyetlerinin aşağı çekilmesini istiyoruz. Mazotun ÖTV'si ve KDV'si azaltılıp otoban fiyatlarında da indirime gidilirse rahat nefes alırız. Şu an Van'a gidip gelmek 30 bin lira mazot parasına mal oluyor" diyor.
Özcan ayrıca Ege'ye gitmenin Yavuz Sultan Selim Köprüsü (YSS), Osmangazi Köprüsü ve otoban fiyatları ile doğuya gitmekten daha pahalı olduğunu söylerken, YSS Köprüsü'nün 70 kilometrelik fazladan mazot maliyeti çıkardığını söylüyor.
Ek Kaynaklar: Ulaştırma Bakanlığı, TCDD
Kaynak: Web Özel