İkinci el piyasası kan kaybediyor

Otomotiv piyasasında ilk çeyrekte umutlar suya düştü. 2023'de elektrikli araç satışlarıyla yükselişe geçen sıfır araç piyasası hız keserken, ikinci elde geçen yılın son çeyreğinde başlayan kan kaybı artarak devam ediyor.

Son Güncelleme:

Sıfır ve ikinci el araç satışlarındaki düşüş eğrisi devam ediyor. İthal elektrikli araçların piyasaya girmesiyle geçen yıl oluşan canlılık, 2024'ün ilk çeyreğinde düşüşe geçti. İkinci el piyasasında da benzer durum söz konusu. Motorlu Araç Satıcıları Federasyonu (MASFED) Genel Başkanı Aydın Erkoç, sıfır araç satışlarındaki artışın mart ayında belirgin biçimde hız kestiğinin altını çizerken, "Yeni trafiğe çıkan toplam taşıt sayısı yüzde 18.2 artışla 226 bin 617 adet olarak gerçekleşmiş olsa da geçmiş döneme göre düşüş söz konusu. Trafiğe kayıtlar bu yıl ocak ayında geçen yılın aynı ayına göre otomobilde yüzde 39.2, toplamda yüzde 33.3, şubat ayında ise otomobilde yüzde 63.8, artmıştı. Ancak kıyaslama yapınca düşüş yaşanıyor. Sıfır araç piyasasında canlılık ilk çeyrekte geçen yılın aynı dönemine göre sönük kaldı" bilgisini verdi.

2023 yılında ithal edilen elektrikli araçlar sıfır araç piyasasını canlandırmıştı. 

YÜZDE 18.9 AZALDI

Erkoç, ikinci el taşıt piyasasında da kan kaybının artarak devam ettiğini söyleyerek, şu ifadeleri kullandı: “Martta noter devriyle yapılan satışlar önceki yılın aynı dönemine göre otomobillerde yüzde 21.3, toplamda yüzde 18.9 azaldı. Aylık bazda ikinci elde 580 bin 492 otomobilin devri yapılırken, el değiştiren toplam araç sayısı da 865 bin 144 adet oldu. İkinci elde devirler ocak ayında geçen yılın aynı ayına göre otomobilde yüzde 18.1, toplamda yüzde 15.1 azalmış, şubat ayında ise otomobil devirlerinde yüzde 16.3, toplam devirlerde yüzde 20.3’lük bir artmıştı. Böylece ocak-mart döneminde toplam devirler otomobilde geçen yılın eş dönemine göre yüzde 10.3 düşüşle 1 milyar 684 bin 744 adede, toplamda yüzde 7.3 düşüşle 2 milyon 495 bin 594 adede geriledi.

AKARYAKIT ZAMLARI

Akaryakıta gelen zamların otomobil satışlarını olumsuz etkilediğini belirten Erkoç, şu saptamaları gündeme taşıdı:

“Ankara’da bir litre benzin fiyatı nisan ayı itibarıyla bir yıl öncesine göre yüzde 105 artışla 45 lirayı, motorinin litre fiyatı da yüzde 116 artışla 44.5 liraya ulaşmış bulunuyor. Buna göre bir otomobilin deposunu doldurmanın bedeli, hacmine göre bin 750 ile 2 bin700 lira arasında değişiyor. Akaryakıttaki fahiş fiyatlar talebi elektrikli otomobillere yöneltiyor. Ancak bu araçların batarya ömrünün 5 yıl olmasının yanı sıra satış rakamları, yeterli şarj istasyonu ve servis ağının oluşmaması caydırıcı unsur olarak öne çıkıyor."

Araç satışlarını olumsuz etkileyen faktörlerin başında yüksek faiz geliyor.

YÜKSEK KREDİ FAİZİ

Sektörü olumsuz etkileyen bir başka faktörün de kredi faizleri olduğunu belirten Erkoç, şöyle devam etti: “Dört yıl vade ile 200 bin TL taşıt kredisi çeken bir alıcının, dönem sonunda bankaya geri ödeyeceği toplam tutar 506 bin TL ile 795 bin TL arasında değişiyor. Bankalar, özellikle ikinci el taşıt alımlarını daha az kredilendiriyor."

"Aylık bazda kullandırılan taşıt kredisi miktarının iyice düşmesi ve eski kullanımlara ait aylık geri ödemelerin de altına inmesi sonucu, taşıt kredisi hacmi bu yılın başından bu yana geriliyor. Bankacılık sektörünün kullandırdığı toplam taşıt kredilerinin Aralık 2023 sonunda 95,5 milyar lira olan toplam bakiyesinin, 9 Nisan itibarıyla 91,6 milyar liraya kadar indiği dikkati çekiyor.

 

Kaynak: Web Özel

Sonraki Haber