Ferrari'nin elektrik sınavı... Süper arabalar nasıl elektrikli olacak?
Dünyanın en büyük otomobil firmaları dizel ve benzinli modellerini yavaş yavaş sonlandırıyor. Fakat ultra lüks spor otomobillerin elektrikli olması macerası o kadar kolay değil. Ferrar'inin bu büyük sınavı nasıl vereceği merak ediliyor?
Dünyanın en büyük otomobil firmaları içten yanmalı motorları terk etmek için takvimlerini açıklıyor. Örneğin Toyota, Türkiye’de de dizel otomobil satışını ilk bitiren marka olmuştu. Dünyanın en büyük otomobil üreticilerinden Chevrolet’nin de üreticisi olan General Motors 2035 yılına kadar benzin ve dizel motorlu otomobil üretmeyi durduracağını açıkladı. Ford 2030 yılından itibaren Avrupa’da sadece elektrikli otomobil satacak. Liste uzuyor gidiyor.
Merak edilen başka bir unsur ise süper lüks spor otomobil yapan firmaların elektrikli otomobil konseptine nasıl geçecekleri. Bu otomobillerin bütün alametifarikası güçlü benzinli motorları ile gösterdikleri performansta saklı.
Örneğin Aston Martin’in son Bond filmi için ürettiği elektrikli model Valhalla sıfırdan 100’e 2.5 saniyede çıkıyor. Otomobil saatte 350 kilometre hıza ulaşabiliyor. Elektrikli motoru devreye alındığında ise yaklaşık 16 kilometre yol alınabiliyor. İstanbul’u bilenler için şöyle anlatalım: Okmeydanı Kavşağı’ndan başlasanız sadece Uzunçayır’a kadar gidebilirsiniz.
James Bond'un yeni aracı bir canavar ama...
Yani ultra lüks otomobil firmalarının elektrikli modellerde yüksek performansı nasıl yakalayacakları şu an sektörün önündeki bir sorun olarak duruyor. Bu noktada gözler Ferrari’ye çevrildi. Marka öncelikle pandeminin etkisini üzerinden hafiften atmaya başlıyor. 2021 yılı ilk çeyrek bilançosu 2019’un aynı dönemine göre yüzde 15 daha fazla oldu.
YATIRIMCILAR BİR PLAN GÖRMEK İSTİYOR
Araç satış adedi aynı miktarda seyrederken hibrit motora sahip SF90 Stradale 500 bin dolarlık fiyat etiketine rağmen firmanın kâr hanesine kendisini yazdırdı. Bu hibrit modelli otomobilin yüksek satış adedi yine de yatırımcıları memnun etmedi ve Ferrari hisselerinde bir miktar geri çekilme görüldü.
Yatırımcılar Ferrari’nin uzun dönemde benzinli motorları nasıl bırakacağına dair detaylı bir strateji bekliyor. Markanın patronu John Elkann firmayı elektrik çağına taşıması için mühendis Benedetto Vigna ile anlaştı. Vigna şirketin CEO’su olurken yeni genel müdürün stratejisini tam anlamıyla ortaya koymak için en az bir seneye ihtiyacı olacak.
Ferrari’inin patronu John Elkann tam anlamıyla elektrikli otomobil yapmayı öğrenene kadar Tesla gibi tam elektrikli bir otomobil üretmeyeceklerini söyledi. Elkann, “Ortada olduğu düşünülenden daha büyük bir fırsat var. Ortaya koyabileceğimiz en eşsiz ürün için beklemeliyiz” ifadelerini kullandı.
Ferrari’nin elektrikli otomobile dönüşüm yıllarında yapacağı yatırım ve edeceği muhtemel zararlar için yeteri kadar nakit stoku olduğu ifade ediliyor.
BİLGİSAYAR ÇİPLERİ ÜRETİYORDU
Ferrari’nin gittiği yolu daha iyi anlamak için yeni CEO, Vigna’yı biraz daha yakından tanıyalım. Vigna Cenevre’de bilgisayar çipleri üreten STMicrosystems isimli şirketin tepesinden transfer edildi.
Ferrari'nin yeni CEO'su Benedetto Vigna
1995 yılından beri ST’de çalışan Vigna otomobil sektörü ile de yıllar içinde oldukça yakından çalıştı. Ferrari, Vigna’nın önüne 2025’te tam elektrikli bir otomobil yapma gibi bir hedef koyarken rakip Lamborghini de boş durmuyor.
Lamborghini 2024 yılına kadar her model otomobilinin tam elektrikli bir motor seçeneği olacağını da söyledi. Porsche’nin elektrikli Taycan modeli ise 2019’dan beri yollarda.
EN PAHALI 10 OTOMOBİLDEN 6'SI
Ferrari’yi yatırım amaçlı almayı düşünenlerin elektrikli Ferrari’ye nasıl yaklaşacakları da bir merak konusu. Bu güne kadar dünyada açık artırmalarda satılan en pahalı 10 otomobilin 6’sı Ferrari’ydi. 2018’de satılan 1962 GTO 48 milyon dolarlık değeri ile dünyadaki en pahalı otomobil oldu.
Vigna’nın Ferrari’nin başındaki tek görevi Ferrari’yi yeni çağa taşımak değil aynı zamanda son iki sezondur zor zamanlar geçiren Formula 1 takımını da yeniden şampiyonluğa taşımaya çalışacak.
Benedetto Vigna eylül ayında 34 milyar Euro değerindeki şirkette CEO’luk görevine başlayacak. Önceki CEO Louis Camilleri koronavirüs ile mücadele ederken kişisel sebeplerle geçen Aralık ayında kişisel sebepler ile görevi bırakma kararı almıştı.
Kaynaklar: Wall Street Journal, CNBC, Reuters