Black Friday'a enflasyon freni
Perakendenin en büyük kampanya dönemini ifade eden Black Friday bu yıl yüksek enflasyona takıldı. Yüksek enflasyondan dolayı tüketicilerin değişen harcamaları satışları düşürdü.
Tüm dünyada yılın en büyük alışveriş kampanyası olarak öne çıkan Black Friday, Türkiye’de yerli markalar tarafında pek de bekleneni veremedi.
Artan enerji ve çeşitli maliyetlerin etkisiyle çok fazla indirim yapamayan şirketler cirolarını artırsa da önceki yılların gerisinde kaldı.
Dünyanın çeşitli ülkelerinde 'Black Friday' kapsamında yüzde 50'ye kadar indirimler yapılırken, Türkiye'de bu indirimler yapılamadı.
Tüketiciler Derneği (TÜDER) Genel Başkanı Levent Küçük, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Türkiye'de 24-26 Kasım'da uygulanan "Black Friday" indirimlerinin hala devam ettiğini kaydederek, firmaların istediği satış rakamını yakalayamadığı için bu indirim süresini uzattığını savundu.
Küçük, "Ülkemizde geçtiğimiz cuma, cumartesi ve pazar günler alışverişlerde hareketlilik gözlemlenmiştir. İndirimi fırsata çevirmek isteyen tüketicilerimiz, AVM'lere, mağazalara akın etmiştir ancak bu tüketiciler istediklerini bulamamışlardır." dedi.
Nasıl Bir Ekonomi'den Yener Karadeniz'in haberine göre ise var olan tüketimin 'fiyatlar artacak' beklentisiyle gerçekleştiği bilgisini paylaşan sektör temsilcileri, enerji maliyetleri ve asgari ücret zammının yeni yılla birlikte hazır giyimde yüzde 20’ye yakı fiyat artışına yol açacağını dile getirdi.
“SEPETLERDE KÜÇÜLME VAR”
Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği Başkanı Hüseyin Altaş, bu yıl gerçekleşen kampanyada AVM’lerde kapı girişlerinin yüzde 5, ciroların ise yüzde 6,5 arttığını kaydetti. Bu da günlük kapı girişinin 7 milyonu aşması anlamına geliyor. Bunun salgın öncesinin de üstünde olduğunu kaydeden Altaş, ancak adet anlamında aynı artışın yaşanmadığını, sepetlerin küçüldüğünü dile getirdi. Türkiye’nin en yaygın hazır giyim markası LC Waikiki'nin Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük de, online tarafta kampanya yapmanın daha kolay olması nedeni o tarafın daha hareketli geçtiğini anlattı. Küçük, “Bu sene indirime erken girildi. Oranları artırmak için de çok fazla pay kalmamıştı. O nedenle satışlar normal seyrinde devam etti” diye konuştu. Bünyesinde İpekyol, Machka ve Twist markalarını barındıran Ayaydın – Miroglio Grubu'nun Genel Müdürü Uğur Ayaydın ise “Artan fiyatlar nedeni ile cirolarımız geçen dönemlerin yukarısında gerçekleşse de adet bazında yüzde 10-15 geride kaldık. Bunun nedeni de yüksek maliyetlerden dolayı geçen yılarda olduğu gibi yüksek indirim oranları uygulamamamız oldu. Evet tutar olarak büyüdük ama adetsel olarak yüzde 10- 15 civarında küçüldük” ifadelerini kullandı.
İHTİYAÇLAR ÖNE ÇEKİLİYOR
Erkek giyim markası Kiğılı da cuma kampanyası yapan başka bir marka olarak öne çıktı. Kiğılı Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Hilal Suerdem, bu dönemde cirolarda yüzde 100’e varan oranlarda artış yaşadıklarını belirtirken adetlerde ise yüzde 5 civarında düşüş yaşandığını dile getirdi. Oluşan talebin önemli bir kısmının ise fiyatlar yükselecek endişesi ile gerçekleştiğine dikkat çeken Suerdem, “Vatandaşlar, fiyatlar daha fazla artmadan giyecek ihtiyaçlarını öne almaya çalışıyor. Böyle bir algı da var. Yılbaşı dönemi alışverişinin de bu nedenle iyi geçeceğini umuyoruz” dedi.
Kaynak: Haber Global TV