Biraz da bizi göster! Sosyal medya şirketlerine 'milli içerik kotası'
Dijital medya platformlarının etkilerinin artması Batılı hükümetleri alarma geçiriyor. Ülkeler dijital platformları yerli ve milli içeriklere yatırım yapmaları konusunda zorlamak istiyor. Kanada çok tartışılan bir 'içerik kotası' uygulamasını başlatmak üzere.
Youtube, Tiktok, Twitter ve Netflix gibi mecraların etkilerini her geçen gün artmasıyla hükümetler de bu mecralara kendi kültürlerine yer vermeleri konusunda baskılar yapmaya başladı. Bu konuda en yeni adım Kanada'dan geliyor. Kanada hükümeti, internet yayıncılarının içeriklerinde Kanada kültürlerinden öğelere daha çok yer vermesiyle ilgili bir yasa tasarısı üzerine çalışıyor.
Dijital platform önlemleri konusunda Avrupa'nın izinden giden Kanada'da, online yayıncıların Kanadalı izleyicilere sunacağı içerikler konusunda yeni önlemler içeren yasa tasarısı Senato'nun onayını bekliyor. Alınacak yeni önlemlere göre; internette şarkı, televizyon programı, film ya da video arayan kullanıcıların erişebileceği Kanada yapımı içerikler için bir kota olacak.
Söz konusu düzenlemeyle, Netflix gibi dijital platformların kullanıcılarının, oturum açtıklarında Kanadalı sanatçılar tarafından üretilmiş içeriklere daha çok erişebilmeleri amaçlanıyor. Söz konusu adım, istenmeyen sonuçlar doğurabileceği gerekçesiyle, dijital platformların yanı sıra, bazı hukukçular ve kimi Kanadalı sanatçılar tarafından eleştiriliyor.
Kanada bu konudaki ilk girişimini geçen yıl yapmıştı. Söz konusu düzenleme ifade özgürlüğü konusunda da tartışmaların başlamasına neden olmuştu. Girişim, Başbakan Justin Trudeau'nun geçen yıl erken seçim çağrısı yapmasından önce nihai onayı alamamıştı. O dönem, bahse konu yasa değişikliği Batılı demokrasiler arasında interneti düzenleme konusunda atılan en ilerici adım olarak yorumlanmıştı. Geçen süre içerisinde de bazı Avrupalı politikacılar teknoloji şirketlerine kullanıcılarının paylaştıkları içerikler konusunda daha fazla sorumluluk alma baskısı yapmaya başladı.
CİRONUN YÜZDE 6'SI CEZA
Avrupa'daki yasalar, yasadışı içerikleri kaldırma ve çocukları hedef alan reklamları yasaklama gibi hükümler içeriyor. Facebook ve Twitter gibi büyük sosyal medya platformları da düzenli risk tespitleri yapmamaları ve algoritmalarını incelemeye açmamaları halinde yıllık küresel gelirlerinin yüzde 6'sı gibi bir tutarı ceza olarak ödemek zorunda kalabilir.
Avrupa'daki yasanın teknoloji şirketlerinin işleyiş şekillerini değiştirmesine yol açması bekleniyor.
Kanada'daki radyo ve televizyon yayıncıları ise sahip oldukları lisans doğrultusunda yerel yapım içerikleri yayınlarında bir alt limit belirlemek zorunda. Bu yasa ile Kanada kültürünün korunması ve ABD programlarının etkisiyle mücadele amaçlanıyor.
Yeni kanuna göre; özel yayın şirketlerinin lisanslarına bağlı olarak yayınlarının içeriklerinin yüzde 35 ile 50'sini Kanada'dan içeriklere ayırmaları gerekiyor. Kültür Bakanı Pablo Rodriguez, yeni yasayla bu zorunluluğu internet platformları ile dijital yayıncılara da getirmeyi hedeflediklerini belirtti.
Rodriguez, Kanada kültürünü tanıtma çabalarını ise, "Bu kararı çok uzun zaman önce ve güneydeki komşularımızdan (ABD'yi kastederek) farklılığımızı ortay koymak üzere aldık. Onları seviyoruz ama biz onlardan farklıyız" ifadeleriyle açıkladı. Rodriguez, değişiklikle kültür sektöründe daha iyi işler yaratılmasını, Kanada içeriklerinin daha erişilebilir olmasını ve Kanada'da üretilen müziklerin ve hikayelerin daha kolay bulunmasını sağlayacaklarını aktardı. Rodrigues ayrıca, dijital yayın şirketleri ile video paylaşım sitelerinden Kanadalı sanatçılara yıllık 1 milyar Kanada doları (770 milyon Amerikan doları) tutarında fon ayırmalarını talep edeceklerinin altını çizdi.
Yasa, meclisten geçerek Kanada Senatosu'nun onayına sunuldu. Üyelerinin başbakan tarafından atandığı Senato, vatandaşların oylarıyla seçilmiş yasama organının onayladığı düzenlemeleri çok nadiren reddediyor.
SOSYAL PLATFORMLAR TEPKİLİ
İnternet düzenlemesine büyük dijital yayın platformlarından tepkiler yükseliyor. YouTube, Parlamento'ya sunduğu yazıda, "Kanada, Kanadalı içerik üreticilerinin bağlı olduğu açık dijital platformlarda kültürel ihracatın mevcut serbest değişimine uluslararası ticaret engelleri kurma süreci başlatacak" ifadelerine yerdi.
Çin merkezli Tiktok ise yaptığı yazılı açıklamada tepkisini "Yasa düzenlemesi, Kanadalı yetkililere Kanadalılara nelerin sunulacağını düzenleme gücü verecektir. Bu da içerik yaratıcılarını ve ürettiklerini dolaylı olarak etkileyecektir" şeklinde koydu.
*Bu derlemede yer alan bilgilerin önemli bir bölümü Wall Street Journal'da "Canada to Compel YouTube, TikTok and Streamers to Boost Domestic Content" başlıklı makaleden alınmıştır.