Dünyanın en sıkışık şehirlerinden Dakka, metroyla nasıl ilk kez tanıştı?

Dünyanın en kalabalık şehirlerinden Bangladeş'in başkenti Dakka'nın ilk metro hattı Hat 6 hizmete açıldı. Dünyanın nüfus yoğunluğu açısından da en problemli şehirlerinden biri olan Dakka'nın ilk kez metroyla tanışması da dikkat çekiyor... Peki böylesi kalabalık bir kent metroyla nasıl tanışır?

Son Güncelleme:

Dünya'nın en kalabalık şehirlerinden biri Bangladeş'in başkenti Dakka'ya birbiri ardına ulaşım projeleri inşa ediliyor. Geçen aylarda Dakka'yı ülkenin güneyine bağlayan Padma Nehri Köprüsü açılırken başkentin ilk metro hattı olan 'Hat 6' da bu hafta hizmete girdi. Dakka Uluslararası Shahjalal Havalimanı'nın 3. terminali ve bu terminali şehre bağlayacak 19 kilometrelik çevre yolunun yapımı ise sürüyor.

Güney Asya ülkesi Bangladeş, dünya üzerinde nüfus yoğunluğunun en fazla olduğu ülkelerden biri. 148 bin kilometre kare alanda 166 milyondan fazla insan yaşıyor. Bu da kilometre kare başına 1265 insanın düşmesi anlamına gelmekte. Bu kadar "sıkışık" bir ülkenin başkenti Dakka da oldukça kalabalık bir şehir. Merkezinde 10 milyondan fazla insanın yaşadığı (Banliyölerle birlikte nüfus 20 milyonu aşıyor) şehirdeki en büyük sorunların başında toplu taşıma ve trafik geliyor. 

Dakka metrosunun ilk hattı 'Hat 6' hizmete girdi. Fotoğraf: Reuters

305 kilometrekareye 10,3 milyon kişinin sığdırıldığı Dakka'da, ortalama sürüş hızları, 10 yıl önce saatte 21 kilometre iken şu anda saatte 7 kilometrenin altına düştü. Mevcut eğilimler göz önüne alındığında, sürüş hızının yürümekten daha yavaş bir hız olan saatte 4 kilometreye kadar düşebileceğini tahmin ediliyor. Şehirde yakın zamana kadar diğer dünya başkentlerindeki gibi bir metro sistemi bulunmuyordu.

DAKKA METROSU'NUN İLK HATTI AÇILDI 

Ancak geçtiğimiz çarşamba şehrin ilk metro hattı Başbakan Şeyh Hasina tarafından açıldı. 'Hat 6' olarak bilinen 20 kilometreden uzun bu hat, şehir içi raylı sistem projesinin ilk bölümünü oluşturuyor. Projeyi oluşturan diğer hatların da önümüzdeki seneler açılması bekleniyor.

Hat 6, Dakka'nın kuzey bölgesini şimdilik devlet daireleri ve hastanelerin olduğu şehrin merkez bölgesine bağlıyor. Hat tamamlandığında şehrin içinden geçerek güneydeki Motijheel finans bölgesine ulaşacak.

HATTA JAPON FİNANSMANI 

İlk metro hattı olan Hat 6'nın yapımı yaklaşık altı yıl sürdü. Büyük ölçüde Bangladeş'in önemli bir kalkınma ortağı olan Japonya tarafından finanse edildi. Hat 6'nın saatte yaklaşık 60.000 kişiyi taşıması bekleniyor. Bangladeş, 2012 yılında Hat 6 projesi için 219,85 milyar taka (2,1 milyar dolar) fonu onayladı. Japonya projeye 165,95 milyar taka sağladı.

Yetkililer, metro hattına Dakka ile ülkenin geri kalanını birbirine bağlayan merkez tren istasyonu Kamalapur'a bağlayan yeni bir bölüm eklediğinden, maliyet daha sonra 334,72 milyar taka'ya yükseldi. Japonya ayrıca Dakka'da iki şehir içi demiryolu hattını daha finanse ediyor.

Dakka şehir içi raylı sistem projesi tamamlandığında ise Dakka metrosu 6 hattan ve 100 istasyondan oluşacak. Yeni demiryolunu "bir kilometre taşı" olarak tanımlayan Başbakan Şeyh Hasina "Bangladeş'in kalkınmasının tacına bir tüy daha eklendi" dedi. Proje tamamlandığında Dakka metrosu günde 3 milyon kişiye hizmet verecek.

ÜLKENİN EN UZUN KÖPRÜSÜ BAŞKENTİN GÜNEYE AÇILAN KAPISI OLDU 

Dakka'nın altyapı yatırımları sadece metro hattı ile sınırlı değil. Ülkenin en uzun köprüsü olan 6,1 kilometrelik Padma Nehri Köprüsü de geçtiğimiz aylarda açılmıştı. Köprünün inşaatı Kasım 2015'te başladı ve ülkenin güneybatısındaki 21 ilçeyi karayolu ve demiryolu ile başkent Dakka'ya bağlayarak seyahat süresini önemli ölçüde azalttı.

Padma Nehri Köprüsü yaklaşık 4 milyar dolara mal oldu. Kaynak: Shutterstock

Proje ile ülkenin güneyi ile başkent arasında yaklaşık 80 milyonluk bir nüfusun kolayca seyahat etmesi planlanıyor. Çift katmanlı çelikköprü, üst katta dört şeritli bir otoyol ve alt katta tek hatlı bir demiryolu içermekte. Köprü üzerine inşa edilen yeni demiryolu hattı ise Bhanga ile Dakka şehirlerini birbirlerine bağlıyor. 3,87 milyar dolarlık inşaat maliyetiyle bu köprü, Bangladeş'in şimdiye kadar üstlendiği en büyük projelerden biri. Köprünün finansmanı Bangladeş hükümeti tarafından sağlandı.

HAVALİMANINA YENİ TERMİNAL BİNASI 

Bunun yanında Dakka Uluslararası Shahjalal Havalimanı'na 3. bir terminal inşa ediliyor. 12 milyon yolcu kapasiteli bu yeni terminal 230 bin metrekare kapalı alan barındıracak. Yeni terminal aynı anda 37 uçağa birden hizmet verebilecek. İnşası devam eden metro projesinin bir istasyonu da bu terminale bağlanacak. Ayrıca yeni terminali şehre bağlayan 19 kilometrelik çevre yolunun yapımı da devam ediyor. 

Kaynaklar: Bloomberg, CNN, Al Jazeera, BBC, Business Inspection 

Kaynak: Web Özel

Sonraki Haber