Boeing'in taşeron firmasına soruşturma şoku

Teksas Başsavcılığı, Boeing'in amiral gemisi 737 de dahil olmak üzere uçaklar için gövde ve diğer büyük yapısal parçaları üreten Spirit Aerosystems hakkında soruşturma başlattı.

Son Güncelleme:

Teksas Başsavcısı Ken Paxton, 737 modellerinde "görünen üretim hatalarının çok sayıda rahatsız edici veya tehlikeli olaya yol açtığını" belirtti. 

Alaska Havayolları tarafından işletilen bir 737 MAX-9'un kapısının 5 Ocak’ta havada gövdeden kopması uçağı felâketin eşiğine getirdi. Yinelenen "uygunsuzluk" sorunlarını konu alan çeşitli soruşturmalar başlatıldı.

Mahkemeler, şimdi Spirit AeroSystems'ten "ürünlerindeki kusurların giderilmesine ilişkin belgeleri" sunmasını istiyor ve soruşturma kalite kontrolün yanı sıra organizasyon ve yönetim yöntemlerini de inceliyor.

Savcı Ken Paxton, "Gerekli yasal standartları karşılamayan her şirketi sorumlu tutacağım ve üreticilerin yolcu güvenliğini ciddiye almalarını sağlamak için elimden gelen her şeyi yapacağım" dedi.

2018'de ve 2019'da meydana gelen iki kazanın ardından zaten yoluna girmekte zorlanan Boeing, bir yıldan uzun bir süredir uçaklarında art arda yaşanan kalite ve güvenlik sorunlarının ardından kargaşa içinde.

Soruşturma, Boeing Üst Yöneticisi Dave Calhoun'un yıl sonunda görevinden ayrılacağının açıklanmasından birkaç gün sonra geldi. 

Calhoun, uçak üreticisinin üst yönetiminde 24 Mart Pazartesi günü açıklanan görev değişikliği çerçevesinde 2024 yılı sonunda görevinden ayrılacak. Halefi ise daha sonraki bir tarihte atanacak.

Calhoun, Lion Air ve Etiyopya Havayolları tarafından işletilen ve toplam 346 kişinin ölümüne neden olan 737 MAX 8 kazalarının ardından güveni yeniden tesis etmek üzere Ocak 2020'de göreve gelmişti. Selefi Dennis Muilenburg, bu kriz sırasındaki yönetimi nedeniyle ağır eleştirilere maruz kalmıştı.

Calhoun dışında, Ticarî Havacılık Bölümünün başındaki Stan Deal'ın yerine yaklaşık 30 Boeing'de çalışan Stephanie Pope getirildi. Aralık ayında yeni oluşturulan Operasyon Direktörü pozisyonuna atanan Pope, uzmanlara göre, uçak üreticisinin Üst Yöneticiliğini devralmak için iyi bir konumda bulunuyor. 

Steve Mollenkopf da Yönetim Kurulu Başkanı olarak görevi devralacak. Boeing'in yönetim kurulu üyesi ve çip üreticisi Qualcomm'un eski Başkanı olan Mollenkopf, Boeing'in gelecekteki Üst Yöneticisini bulmaktan sorumlu olacak. 

Boeing, 21 Şubat'ta 737 programının Başkan Yardımcısı ve Genel Müdürü Ed Clark'ın da görevinden ayrıldığını duyurdu. Clark, aynı zamanda 737’lerin üretildiği Seattle yakınlarındaki Renton fabrikasının da başındaydı.

ABD Sivil Havacılık Otoritesi (FAA), 5 Ocak'ta meydana gelen olayın ardından üreticinin kalite kontrolüne yönelik bir dizi denetim başlattı.

FAA, Boeing’in 737 üretim hızını 2023 sonunda ayda 38 uçak sınırlandırmıştı, oysa uçak üreticisi 2025/2026'da ayda 50'ye çıkmaya devam etmeyi planlıyordu. 

Üretim sorunları ve diğer olaylar, sipariş edilen uçakları zamanında teslim alamayan, 2024 uçuş programlarını revize eden ve binlerce işe alımı donduran havayolları arasında hoşnutsuzluğa neden oldu. 

İrlandalı havayolu firması Ryanair patronu Michael O'Leary, Boeing'in organizasyon şemasında yapılan değişiklikleri "elzem" olarak nitelendirdi.

Sonraki Haber