Wordle neden bu kadar başarılı oldu? Her zaman kelime oyunlarına bir ilgi var...

İnsanoğlu her zaman önüne çıkan bilmeceleri çözmekte usta olmuştur. Eğlence amaçlı bulmacalar 20. yüzyılda hayatımıza girerken son birkaç aydır dünyayı kasıp kavuran ücretsiz eğlence Wordle dünya devi New York Times tarafından satın alındı. Peki artık paralı mı olacak? Neden bu kadar sevildi?

Son Güncelleme:

Eğer internet üzerinde bir şey başarılı olmuşsa, onun daha büyük bir balık tarafından satın alınması çok uzun sürmüyor. Facebook’un WhatsApp ve Instagram’dan elde ettikleri ortada. Twitter nerede yeni bir yayıncı bulsa kısa süre sonra peşine düşüyor. İnternette son aylarda ortalığı kasıp kavuran bir oyun var. İsmi Wordle. Eğer bu oyuna denk gelmediyseniz önce ne olduğunu açıklayalım. Kurallar basit, beş harflik bir sözcüğün ne olduğunu tahmin etmek için altı hakkınız var. Eğer doğru harfi doğru noktaya koyarsanız kutucuk yeşile dönüyor. Eğer doğru harfi yanlış yere koyarsanız kutucuk sarıya dönmekte ve yanlış harf gri olarak kalmakta.

Oyunun başarılı olmasının pek çok sebebi var. Bir entelektüel egzersiz ve insana kendisini zinde hissettiriyor. Zor ama çok zor değil, yanıt her zaman en bariz olan da değil. Oyunun mucidi İngiliz yazılımcı Josh Wardle, “Bu oyunu oynarken kendimi akıllı hissediyorum” demekte. Sosyal medya araçları sonuçları paylaşmayı oldukça kolay kılıyor. Böylece insanlar arkadaşları ile rekabet edebilmekte.

'İNSANLAR BİRBİRLERİNİN PUANINI MERAK EDİYOR'

Bazı insanlar salgın yüzünden yaşlı ailelerini görmekten imtina ediyorlar ancak birbirleri ile Wordle sonuçlarını paylaşarak yalnızlık duygularını bir nebze de olsa giderdiklerini söylüyorlar. Psikolog Lee Chambers oyunun bu kadar tutmasının sebebini hem rekabet hem de insanların başkalarının ne kadar zorlandığını merak etmesine bağlıyor. Şu sıralarda internette her şey ticari. Eğer bir platforma abone değilseniz reklam üstüne reklam görüyorsunuz. Wordle’da bu da yok. (Şimdilik)

Oyun dünya üzerinde popüler olduktan neredeyse 1 ay sonra, internetin kanunları işlemeye başladı ve büyük balık, küçük balığı yuttu. Son yıllarda bir gazeteden çok dijital bir platforma dönüşen New York Times açıklanmayan ancak yedi haneli olduğu bilinen bir rakama oyunu satın aldı. New York Times dijital bütün platformlarını abonelik sistemiyle satıyor. Çok yakında Wordle da paralı olabilir. Gerçi New York Times yaptığı açıklamada oyunun paralı olmayacağını ve oynanış şekline dokunulmayacağını söylüyor ancak bu sözünü ne kadar tutabilir bilinmez. Son bilançosuna göre Times’ın toplam 8.4 milyon abonesi var, bu abonelerin 7.6 milyonu sadece dijital servislerine abone.

KELİME OYUNLARINA HEP BİR İLGİ OLDU

New York Times’ın satın alma duyurusuna göre 1 Kasım'da 90 kullanıcısı olan Wordle’ın, Ocak ayı ortasında 300 bin kullanıcısı oldu. Şu an ise oyunu günde milyonlar oynuyor. Kelime bazlı oyunların dünyada bir kitlesi olduğu da gerçek. Bir zamanlar Türkiye televizyonlarındaki Pasaparola, Bir Kelime Bir İşlem gibi yapımların ciddi bir kitlesi vardı. Gazeteler ise yıllarca, satışlarını artırmak için bulmacayı bir yöntem olarak kullandılar. Sudoku’nun bir dönem nasıl patladığı ise hala hafızalarda taze. Özellikle Amerika Birleşik Devletleri’nin derin bir ekonomik krizden geçtiği 1929 sonrası dönemde gazeteler insanların kafasını dağıtmak için ciddi sayıda bulmaca eki dağıtmaya başlamıştı.

KENDİ VE SEVGİLİSİ İÇİN YARATTI

Wordle’ın kurucusu Josh Wardle oyunun her zaman ücretsiz olarak kalmasını istediği biliniyor. Wardle karantina sırasında kendisi ve sevgilisi için yarattığı bu oyunun dünya çapında bir başarıya ulaşabileceğini aklına bile getirmemiş.

New York Times son yıllarda tüketici önerileri sitesi Wirecutter’ın yanı sıra spor yayıncılığının ünlü platformlarından The Athletic’i de satın almıştı. Oyunun Türkiye’de de hatırı sayılır bir takipçi kitlesi var. Türkçe dil seçeneği ile de internet üzerinden oynanabiliyor. Türkçe’de çok sayıda sesli harf olduğu için bazı oyuncular kelimeleri tahmin etmenin, İngilizce versiyonuna göre zor olduğunu düşünüyor.

Kaynak: Web Özel

Sonraki Haber