Trenlerin bildiğimiz rayların üzerinde de havalanabileceği kanıtlandı

Polonyalı bir teknoloji şirketi olan ve MagRail teknolojisinin geliştiricisi Nevomo şirketi, demiryolu endüstrisi için bir dönüm noktası olan çığır açıcı bir başarıyı açıkladı. 

Son Güncelleme:

Firmanın başarıyla sonuçlandırdığı testler, trenlerin geleneksel raylar üzerinde havalanabileceğini kanıtladı. 

Dünyada bir ilk olan bu başarı, geleneksel demiryolu sistemlerini “hyperloop” gibi ultra yüksek hızlı çözümlerin demiryolu taşımacılığında devrim yaratma potansiyeline sahip!

MagRail testleri, demiryolu araçlarının mevcut demiryolu altyapısı üzerinde herhangi bir sürtünme olmadan çalışabileceğini gösterdi.

Polonya'nın Nowa Sarzyna kentindeki Nevomo test yolunun 720 metreden uzun bir bölümünde yapılan denemeler sırasında MagRail araçları saatte 135 km hıza ulaşarak demiryolu altyapısı üzerinde istikrarlı bir havalanma sağladı. 

0'dan 100'e 11 saniye

Altı metre uzunluğunda ve iki ton ağırlığındaki prototip araç, saatte 70 km hıza çıktığında havalanmaya başladı ve 0'dan 100 km hıza 11 saniyede ulaştı. Nihaî olarak, yüksek hızlı yolcu MagRail trenlerinin, geleneksel demiryolu hatlarında saate 550 km hızda hareket ederek, yolculuk sürelerini önemli ölçüde azaltması bekleniyor.

Nevomo, 3,5 yıl süren araştırma ve testlerin ardından mevcut demiryolu altyapısını lineer motor ve manyetik kaldırma cihazlarıyla güçlendirmenin mümkün olduğunu gösterdi ve geleneksel raylı sistemlerin güvenilirliği ile Maglev ve hyperloop gibi dönüştürücü teknolojilerin potansiyelini birleştirdi.

Nevomo Üst Yöneticisi ve kurucu ortağı Przemek Ben Paczek, "Bugün Nevomo'nun gelişiminde bir dönüm noktasına işaret ediyor. Demiryolu tarihinde ilk kez bir demiryolu aracı mevcut rayların üzerinde değil, sürtünme olmaksızın rayların üstünde hareket etti” dedi.

Paczek, bununda MagRail teknolojisinin sadece geleceğe yönelik bir vizyon değil, bugün için de somut bir çözüm olduğunu gösterdiğini belirtti.

Paczek, “Mevcut altyapıdan yararlanarak, Yeşil Avrupa Anlaşmasının hedefleri doğrultusunda demiryolu taşımacılığını modernize etmek için uygun maliyetli ve çevre dostu bir yaklaşım sunuyoruz” diye ekledi.

SNCF ile anlaşma

Fransız Ulusal Demiryolları Şirketi SNCF, bu treni kaçırmak istemiyor ve mart ayında Polonyalı şirketle bir işbirliği anlaşması imzaladı. 

Amaç, Maglev teknolojisinin SNCF ağında hem yolcu hem de yük taşımacılığı için uygunluğunu ve faydalarını değerlendirmek!

Maglev teknolojisi (Magnetic levitation), elektromanyetik kaldırma kuvvetini kullanarak trenlerin hareket etmesini sağlıyor. Elektromanyetik kaldırma, trenlerde süper iletken mıknatısların ve raylarda elektromıknatısların kullanılmasıyla süper iletkenliğe dayanıyor.

Rayda bir akım indükleniyor ve ortaya çıkan kuvvet, treni ray üzerinde havaya kaldırıyor. Bir enerji kaybı kaynağı olan sürtünmenin olmaması nedeniyle teorik hızlar saatte 400, hatta 500 km’yi aşıyor.

Ancak Nevomo'yu diğerlerinden ayıran ana nokta, trenlerin geleneksel raylarda hareket edebilmesi!

Nevomo, hızın yanı sıra (maksimum 550 km/s) MagRail'in teknolojisinin ana avantajının, geleneksel raylara birkaç bileşen ekleyerek mevcut raylardan yararlanmasına dayanıyor. Tren katarlarının da yeni bojilere (vagonların üzerine yerleştirildiği 4 tekerden oluşan taşıyıcı bloklar) uyarlanması gerekiyor.

Asya’da 

Gerçekten de bu teknoloji, başta Asya'da olmak üzere tüm dünyada yakından izleniyor. Çin, 2020 sonunda 620 km/saat seyir hızına ve 800 km/saat maksimum hıza sahip yeni bir Maglev treni prototipini tanıttı. Tasarımcılar, 2027 yılında trenin ticarî işletmeye alınmasını hedefliyor.

Halihazırda bir Maglev treni 460 km/saat hızla çalışıyor, ancak Hyperloop trenleri gibi bu tren de özel raylar gerektiriyor.

Japonya'da elektromanyetik olarak havaya kaldırılan bir trenin, 2027 yılında, Tokyo-Nagoya arasındaki 245 km mesafeyi 40 dakikada gitmesi ve böylece saatte 500 km seyir hızına ulaşması bekleniyor.

Kaynak: Ajans Bizim

Sonraki Haber