Uzmanı o detaya dikkat çekerek Clubhouse kullanıcılarını uyardı! Bunu sakın yapmayın!

Son günlerde sık sık karşımıza çıkan gündemlerden biri de Clubhouse. Peki nedir bu Clubhouse? Doç. Dr. Ali Murat Kırık, kullanıcılara Clubhouse ile ilgili çok önemli detayları paylaşarak özel konuşmalar yapmamaları konusunda uyardı. ÖZEL HABER ŞİFA KAYMAK

Son Güncelleme:

Sosyal medya son günlerde Clubhouse ile adeta çalkalanıyor. Aralarında ünlülerinde bulunduğu kullanıcılar bu uygulamaya geçiyor. Peki nedir bu Clubhouse?, nasıl kullanılır? kullanıcı verileri konusunda ne kadar güvenli? Clubhouse ile ilgili tüm soruların yanıtını Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi ve Dijital İletişim Araştırmacısı Doç. Dr. Ali Murat Kırık ile haberglobal.com.tr'de masaya yatırdık. Kırık, Clubhouse ile ilgili kullancılara çok önemli detayları paylaşarak "Mutlaka kullanıcı sözleşmesini okumaları ve özel konuşmalar yapmamalarını öneriyorum" uyarısında bulundu.

CLUBHOUSE NEDİR?

Doç. Dr. Ali Murat Kırık açıklamasında "Clubhouse, ses tabanlı bir sosyal medya uygulamasıdır. Şirket kendisini "her yerde insanların konuşmasına, hikâyeler anlatmasına, fikir geliştirmesine, arkadaşlıkları derinleştirmesine ve dünyanın her yerinden ilginç yeni insanlarla tanışmasına olanak tanıyan sese dayalı yeni bir sosyal medya uygulaması olarak tanımlamaktadır. Paul Davison ve Rohan Seth tarafından koronavirüsün Dünya Sağlık Örgütü tarafından pandemi olarak ilan edildiği 2020 yılının bahar döneminde geliştirilen Amerika merkezli bir uygulamadır. Şimdilik dünya genelinde 2 milyonu aşan kullanıcı sayısına sahiptir. Geçen yıl başlatılan Clubhouse, insanların her şey hakkında konuşmasına olanak tanıyan sese dayalı bir sosyal ağ sitesidir. Sadece bir dinleyici, konuşmacı veya moderatör olarak çeşitli konularda oluşturulan odalara girip çıkabilirsiniz. Göreceğiniz oda tipleri, takip etmeyi seçtiğiniz kişilere, adres defterinizde kimlerin olduğuna bağlıdır ve ayrıca ilgi alanlarınızı ve hobilerinizi de bu uygulama ile seçebilirsiniz. Ses tabanlı bir uygulama olmanın yanı sıra, Clubhouse yalnızca davetle kullanılabilen özel bir uygulamadır, yani katılmak için biri tarafından davet edilmeniz gerekmektedir. Clubhouse web sitesinde, "hala özel beta sürümündeyiz, ancak yakında bir şeyler açmak için çok çalışıyoruz" cümlesi yer almaktadır" dedi.

CLUBHOUSE NASIL KULLANILIR? 

Kırık, şu anda Clubhouse yalnızca iOS'ta kullanıldığına dikkat çekerek "Kullanıcılar uygulamaya girdiğinde, girmek için farklı sanal "odalar" arasından seçim yapabilirler. Bir kullanıcı bir odaya girdiğinde, ses otomatik olarak açılır. Bir odanın yaratıcısı kimin konuşabileceğine karar verir ve ilgilenen kullanıcılar tartışmaya katılmak için ellerini kaldırabilirler. Şu anda Clubhouse yalnızca iOS'ta kullanılabilmektedir. Ancak şirket, Mayıs 2021'de uygulamanın Android dostu bir sürümünü oluşturmayı planlamaktadır. Uygulamanın yalnızca davetliler için ayrıcalıklı olması, en azından şimdilik onu benzersiz kılıyor. Sitenin cazibesinin bir kısmı daha ünlü kullanıcılarından geliyor. Clubhouse'u Facebook, Twitter, Instagram ve daha fazlası gibi diğer sosyal medya sitelerinden ayıran en önemli şey ses tabanlı formattır. Şirket, web sitesinde yalnızca ses içeren, kamerasız ortamın "çok özel bir ortam" olduğunu açıklamıştır. Clubhouse hakkında bilinmesi gereken bir şey varsa, o da tamamen tahmin edilemez olmasıdır. Bir kişiyle bir odaya başlayabilir ve sonunda 30 yeni kişi veya yeni arkadaşlıklarla çıkabilirsiniz. Clubhouse'da kendi kulübünüzü kurmak istiyorsanız, yapmanız gereken ilk şey, uygulamada arka arkaya üç hafta boyunca kendi haftalık şovunuza ev sahipliği yapmaktır. Bu, aynı adlı bir odayı üç hafta boyunca haftada bir başlatmak ve yönetmek anlamına gelir. Daha sonra Clubhouse web sitesinde sağlanan bir form aracılığıyla bir kulüp talep etme hakkına sahip olunmakta ve daha sonra onaylanmasını beklemeniz gerekmektedir. Şu anda, kullanıcı başına yalnızca bir kulübe izin verilmektedir. Sizi ilgilendiren bir odadaysanız, üç farklı kullanıcı rolü üstlenebilirsiniz.Moderatörler tartışmaları yönetir ve kullanıcıları sanal “sahne” ye getirerek aktif konuşmacılara dönüştürme görevini üstlenirler. Moderatörler ayrıca konuşmacıları sahneden çıkarma yetkisine de sahiptir. Bir konuşmacı olarak, sohbetin aktif bir parçası olursunuz ve konuşmalara katkıda bulunabilirsiniz.Bir odaya dinleyici olarak girmeyi tercih ederseniz, önce pasif olarak dinleyebilir ve tartışmayı takip edebilirsiniz. Tıpkı canlı bir podcast gibi... Konuşma sırasında katkıda bulunmak isterseniz, sadece bir düğmeye basabilir ve moderatöre sizi sahneye çıkarması için bir el işareti verebilirsiniz. Profilinizde Facebook, Twitter vb. diğer sosyal medya kanallarınıza bağlantı verebilirsiniz. Clubhouse ayrıca, daha iyi oryantasyon için katılabileceğiniz çeşitli konularda kulüplere sahiptir. Bu özellik, Facebook gruplarını anımsatıyor, ancak yine, yalnızca ses tabanlıdır. Kendi kullanıcı profil resminizin yanında veya başka bir kullanıcının yanında bir parti emojisi görüntüleniyorsa, bu, o kullanıcının Clubhouse'a yalnızca bir haftadan daha az bir süredir üye olduğu anlamına gelir. Bu, sizin ve başkalarının yeni kullanıcıları tanımanıza ve gerekirse size tavsiye ve destek sağlamanıza olanak tanır. Clubhouse ile ilgili heyecan verici bir tartışmayı takip ediyorsanız, istediğiniz zaman başka kişileri ekleyebilirsiniz. Bunu yapmak için, el kaldırma işaretinin yanında bulacağınız artı işaretine tıklayın. Ancak, yalnızca takip ettiğiniz ve sizi de takip eden kullanıcıları odaya getirebilirsiniz" ifadelerini kullandı.

Fotoğraf: Doç. Dr. Ali Murat Kırık

CLUBHOUSE TÜRKİYE'DE TEMSİLCİLİK AÇAR MI? 

Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi ve Dijital İletişim Araştırmacısı Doç. Dr. Ali Murat Kırık sözlerine şöyle devam etti:

Bilindiği üzere hepimiz tarafından “Sosyal Medya Düzenlemesi” olarak bilinen 7253 sayılı “İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi Ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun”, 31.07.2020 tarih ve 31202 sayılı resmi gazetede yayınlanarak yürürlüğe girmiştir. Günlük erişimi 1 milyondan fazla olan sosyal ağ sağlayıcıları temsilcilik açmak zorundadır. Ancak Clubhouse uygulamasının yeni gelişim göstermesi nedeniyle henüz Türkiye’de kullanıcı sayısı Facebook, Twitter, Instagram gibi sosyal paylaşım ağları düzeyinde değildir. Bu nedenle şu an için temsilci açma zorunluluğu yoktur. Ancak giderek popüler hale gelen bu uygulamanın günlük erişiminin 1 milyona ulaşmasıyla birlikte bu durum zorunlu bir hal alacaktır. Clubhouse’nin temsilcilik konusundaki tutumunu tespit edebilmek için henüz erken olsa da ben aksi bir durum olacağını zannetmiyorum.

CLUBHOUSE KULLANICILARININ KİŞİSEL VERİLERİ GÜVENDE Mİ?

"İLLEGAL FAALİYETLERDE KULLANILABİLİR"

Kırık, "Özellikle Avrupa’da artan popülaritesi ile Clubhouse, veri koruma açısından büyük eleştirilere maruz kalmıştır. Belirtildiği gibi Clubhouse sadece bir davet üzerine kullanılabilir. Arkadaş davet etme seçeneğini kullanmak için kullanıcıların adres defterlerini Clubhouse ile paylaşması gerekir. Bu şekilde verilerinin işlenmesine daha önce izin vermemiş ve uygulamayı kullanmayan kişilerden kişisel veriler toplayabilir. Veri koruma açısından bakıldığında, ilgili veri sahiplerinin onayı alınmadan ve ideal olarak belgelendirilmedikçe, Clubhouse uygulamasına bu verilere erişim izni verilmemesi tavsiye edilir. Şu anda bu veriler, söz konusu adres defterlerindeki veri sahiplerinin izni olmadan ABD sunucularına aktarılmaktadır. Ayrıca, ABD'de üçüncü şahısların toplanan iletişim ve hesap bilgilerinin hangi biçimde ve hangi amaçlarla işlediği açık değildir. Clubouse'un Hizmet Koşulları uyarınca ve birçok durumda çeşitli ulusal yasalara göre, kullanıcıların ilgili tüm tarafların izni olmadan konuşmaları kaydetmesi veya başka bir şekilde saklaması yasaktır. Bununla birlikte, aynı Hizmet Şartları, "Hizmeti kullanarak, bir odada konuşurken sesinizin geçici olarak kaydedilmesini kabul etmiş olursunuz." cümlesini de içerir. Clubhouse'un gizlilik politikasına göre, bu kayıtlar Hizmet Şartları, Topluluk Kuralları ihlallerini cezalandırmak için kullanılır. Söz konusu oda herhangi bir ihlal bildirilmeden kapatıldığında verilerin silineceği söylenmektedir. Yine, veri işlemeye rıza genel kural olarak ele alınmalıdır. Bu rıza sözde bilgilendirilmiş rıza olmalıdır. Depolamanın kapsamı ve amacının açık olmadığı ve muğlak bir şekilde formüle edildiği göz önüne alındığında, bu konuda şüpheler ortaya çıkmaktadır. Clubhouse'un kendi ağında gölge profiller oluşturduğundan şüpheleniliyor. Bunlar, Clubhouse kullanıcılarının adres defterlerinde görünen ancak kendileri Clubhouse'a kayıtlı olmayan kişilerin profilleridir. Şimdiye kadar, Clubhouse'un ad, numara ve potansiyel kişileri içeren gölge profiller oluşturmasına itiraz etmenin kolay bir yolu yoktur. Kullanıcı sözleşmesi okunduğunda çok ciddi güvenlik açıkları olduğu görülmektedir. Ayrıca bu uygulamanın anlık baskonuş özelliği nedeniyle illegal faaliyetlerde kullanılabilmesi de ihtimaller arasındadır" şeklinde konuştu.

EN ÇOK KİMLER BU UYGULAMAYI KULLANIYOR?

Doç. Dr. Ali Murat Kırık  uygulamayı ünlülerin de kullandığını belirterek "Özellikle Amerika’da aralarında Oprah Winfrey, Ashton Kutcher, Drake ve Jared Leto gibi çok sayıda ünlünün üye olduğunu söyleyebilmek mümkündür. Türkiye’de de Cem Yılmaz, Gülben Ergen gibi isimlerin yanı sıra siyasetçiler de bu mecraya giriş yapmışlardır. Ancak 25-34 yaş aralığının bu uygulamaya daha çok ilgi gösterdiği görülmektedir. Müzisyenler ve medya mensupları arasında da yaygınlaşan bu uygulamanın ileride ücretli odalara izin vereceği de konuşulan hususlar arasında yer almaktadır" ifadelerine yer verdi.

Kaynak: Web Özel

Sonraki Haber