Hiç giymeyeceğiniz bir kıyafete para verir misiniz?

Web Özel ÖZEL HABERLER
Hiç giymeyeceğiniz bir kıyafete para verir misiniz?
The Fabricant isimli filmanın tasarladığı bir dijital elbine 7.500 dolara (72 bin TL) satıldı. Fotoğraf: The Fabricant

Dijital varlıklar 2021'e damgasını vurdu. Sanat eserlerinin hakları için satılan NFT'ler için binlerce dolar havada uçuşuyor. Peki hiç giymeyeceğiniz bir ayakkabı veya düğmelerine dokunamayacağınız bir gömlek olsa yine de para verir misiniz?

Giymediğiniz bir ayakkabıya para verir misiniz? Sanıyoruz ki çoğunluk ‘hayır’ diyor. Farklı düşünenler var. Dünyanın en büyük ayakkabı üreticileri sırası ile sanal ayakkabı üretmeye başladı. Facebook’un metaverse evreni ile dijital dünyadaki karakterlerinize giydirebileceğiniz markalı ürünler daha sık gündeme geliyor.

Dünyanın en büyük spor ayakkabısı üreticilerinden Nike, dijital ayakkabıları için telif başvurusunda bulundu. Başvuruya göre; firma, bu ayakkabıları video oyunları ve online platformlarda yaratılan karakterler için tasarladı. Yani ayakkabıyı fiziksel dünyada giyemeyeceksiniz.

Fikri mülkiyet uzmanı Josh Gerben, “Sanal dünya yeni bir ticaret kapısı açıyor. Firma için yeni bir gelir kapısı olacaktır” değerlendirmesinde bulundu.

'İNDİRİLEBİLİR SANAL ÜRÜNLER'

Nike, sanal ürünlerini satmak için yaptığı telif başvurusunda “Just do it” (Sadece yap) sloganını da ismine tescil ettirdi. Telif başvurusunda sanal kıyafetlerin ismi ‘indirilebilir sanal ürünler’ olarak geçiyor. NBA 2K ve Fortnite gibi oyunlar ile sanal karakterleri gerçek para ile giydirmek birkaç yıldır hayatımızda. Hatta bazı ebeveynlerin kredi kartları bu yolda heba oldu diyebiliriz.

Sanal kıyafetlere yatırım yapan tek firma Nike değil. Gucci de bu işe mesai harcadı. Geçen mart ayında 12.99 dolar karşılığında satın alınan Gucci tasarım bir ayakkabı markanın uygulaması üzerinden satıldı. Artırılmış gerçeklik teknolojisi ise çalışan ayakkabı cep telefonu kamerası ayağınıza tutulduğunda ortaya çıkıyor.

Hiç giymeyeceğiniz bir kıyafete para verir misiniz? - Resim : 1
Carlings’ isimli dijital giyim firmasının koleksiyonu. Fotoğraf: Carlings'

NFT GİBİ DEĞİL TEKRAR TEKRAR SATILABİLİYOR

Gucci başka ürünlerini de dijital olarak tasarlarken bunlar ile Gucci Garden ismi verilen bir metraverse’te dolaşılmasını sağlıyor. Gucci’nin ayakkabıları yaratıcı bir süreç sonrasında çıkan ürünün telif haklarını NFT yoluysa satın almak değil, herkesin satın alıp kullanabileceği bir ürün olarak da dikkat çekiyor. NFT tek bir kişiye satılabilirken, dijital kıyafetler birden çok insana satılabiliyor.

Kimilerine göre sanal kıyafetlere para harcamak, ziyan. Kimileri ise iyi bir yatırım aracı olduğuna inanmış. Pek çok tasarımcı tasarladıkları sanal giyim kuşam ürünlerini kripto paralar ile satıyor. Bazı modacılar sanal olarak tasarlanan kıyafetleri çirkin buluyor ve “Hızlı modanın kötü birer uyarlaması” olarak tanımlıyorlar.

Online kıyafetler tasarlayan Gala Marija, Sims ve Grand Theft Auto oyunlarında en sevdiği kısımların karakterleri giydirmek olduğunu söylüyor. Marija bu sebepten insanların sanal görünümlerin kıyafetlerine de para harcayabileceklerini anlatıyor.

OYNANMIŞ KIYAFETLER

Bazı sanal kıyafetler gerçeklerinin üç boyutlu modellemesi üzerine gerçekleşiyor. Bir kıyafet üç boyutlu şekilde modelleniyor ardından farklı bir yazılım ile son hali veriliyor. Sanal kıyafetler aynı zamanda sosyal medya pozları için de kullanılıyor. Fotoğrafların üzerine yerleştirilen kıyafetler ile binlerce beğeni kazanmak mümkün! Üstelik bu kıyafetlerin şişman gösterme gibi bir derdi de yok.

Hiç giymeyeceğiniz bir kıyafete para verir misiniz? - Resim : 3
Gucci'nin artırılmış gerçeklik teknolojisi ile sattığı ayakkabılar 12.99 dolara satılıyor. Fotoğraf: Gucci

Influencer, Daria Simonova halihazırda sanal kıyafetleri denediğini gelecekte ise daha fazla sanal kıyafet almak istediğini söylüyor. Simonova, “Kıyafet bugünlerde bir ihtiyaç değil, sosyal medya için bir sanat biçimi” değerlendirmesinde bulunuyor.

Dijital kıyafetlerin ekolojik olarak dünyayı kirletmediği için faydalı bulanlar da yok değil. Sanal kıyafetler tasarlayan New York merkezli The Fabricant firmasının tasarladığı dijital bir elbise 7.500 dolardan satıldı. Londra Moda Akademisi’nde inovasyon ajansının başında olan Matthew Drinkwater’a göre dijital kıyafetlerin yaygınlaşmasının önünde daha en az 10 yıl var.

The Fabricant’ın kurucusu Kerry Murpy dijital kıyafetin modanın yeni basamağı olduğu görüşünde. Murphy, “Bunu reddetmek çılgınlık olur, daha dijital bir varlık olma yolundayız” ifadelerini kullanıyor.

Kaynaklar: Vouge, Elle, Wall Street Journal, Bloomberg

Kaynak: Web Özel