Dünyanın en çok izlenen insanı: Ryan Kaji

Dünyanın en çok izlenen insanı: Ryan Kaji
Ryan Kaji (10) Youtube'un en çok para kazanan içerik üreticisi. Ekran görüntüsü: Youtube

Ryan Kaji dünyada ekranlardan en fazla izlenen insan. 10 yaşındaki çocuğun ailesinin yardımıyla bugüne kadar Youtube'da çektiği videolar 48 milyar 597 milyon 844 bin kez izlendi. Kaji 'tablet kuşağının' ilk temsilcilerinden...

10 yaşındaki Ryan Kaji dünyada bugüne kadar bir ekranda gelmiş geçmiş en çok izlenen insan. Bugüne kadar çektiği videolar 48 milyar 597 milyon 844 bin kez izlendi. Videolarının izlenme süresi bir dinozorla yaşıt.

Çocuklar internet ekosisteminin en büyük parçalarından biri. Satılan tabletlerde izletilen çizgi filmlerin çocukların zeka gelişimi için ne kadar iyi olduğu ise tartışma konusu. Ana kanalı Ryan's World (daha önceki adıyla Ryan ToysReview) de dahil olmak üzere Youtube’da 9 kanalı olan Ryan, son üç yıldır üst üste en çok kazanan Youtuber oldu.

Forbes’a göre sadece geçen yıl 30 milyon dolar kazandı. Bu gelirinin büyük bir bölümü kendi adına Skechers, Roblox gibi markaların ürettiği ürünlerden elde ediliyor. Bu ürünler arasında çocuk yatakları, saatler, su şişeleri, mobilyalar ve tabii ki oyuncaklar var.

Ryan, Youtube videoları çekmenin yanı sıra dijital platformlar adına içerikler de çekiyor. Daha yüzünde tüy bile çıkmamış bir çocuk nasıl olur da Youtube’da böyle bir başarı sağlar? Ryan’ın hayatı, son 10 yılda aile hayatı, ekonomi, teknoloji ve iş hayatının nasıl değiştiğinin de bir özeti gibi.

Pedagoglara göre o ‘kidfluencer’ ('influencer' ve 'kid' sözcüklerinin (çocuk) birleşmiş hali) ABD’de en fazla abonesi olan 10 Youtube kanalının dördünün üyesi ağırlıklı olarak çocuklar. Politikacılar oyuncakların denendiği bu videoların çocuk gelişimi için zararlı olduğunu da düşünüyor ama henüz kanallar için yasal bir düzenleme gündemde değil.

İLK TABLET KUŞAĞI

Ryan 2015 yılında 3.5 yaşındayken, 37 yaşındaki annesi Loan ve 34 yaşındaki babası Shion, Ryan’ın oyunculuk yeteneğini keşfederek onu Youtube’a yönlendirdi. 2015 yılı teknolojide de tabletlerin fiyatının düştüğü ve laptopların daha erişilebilir olduğu bir zamandı. Ve bu yıllarda tablete hali hazırda alışan çocuklar interneti iyice kullanmaya başladılar ve Youtube da "YouTube Kids" adını verdiği ürününü tanıttı.

Michigan Üniversitesi’nde çocukların davranışları üzerine çalışan Pedagog Jenn Radesky, “Çocuklar sesleri ve renkleri ekranda görünce her şey değişti. Daha sakinler, daha odaklılar çok daha az hareket ediyorlar” demekte.

Ryan'ın annesi Loan da zaman zaman videolarda rol alıyor. Ekran görüntüsü: Youtube

Ryan tablet kuşağının belki de ilk bireylerinden. 2015 yılı aynı zamanda dijital içerik üreticilerinin de yavaş yavaş vitrine çıktığı bir yıldı. Şimdi oyuncakları inceleyerek milyonlar kazanan Ryan, aslında bebekken oyuncaklarla oynamaktan hoşlanmıyordu bile.

Annesi ilk videolardan itibaren ilginin çok büyük olduğunu söylerken izleyicilerin ağırlıklı olarak Asya’dan geldiğini anlattı. Vietnamlı bir annesi ve Japon bir babası olan Ryan’ın kısa sürede Asya’da neden ilgi gördüğü anlaşılabilir. Çocuk o kadar kısa sürede popüler oldu ki video çekmeye başladıktan bir yıl sonra anne babası işinden istifa ederek tam zamanlı içerik üreticisi oldular.

Ryan Kaji adına oyuncaklar üretiliyor. Bu oyuncaklar sürpriz yumurta şeklinde, içinden ne çıkacağını, satın alan bilmiyor. Fotoğraf: Shutterstock

 'YOUTUBE'A AKIN OLDU'

Eski Disney yöneticisi Chris Williams, Ryan’ın başarısı hakkında, “Çocuklar ve aileler televizyondan öyle bir uzaklaştı ki bu insanlar Youtube’a akın etmeye başladı” değerlendirmesinde bulunuyor. Ryan’ın ailesi  çocuklarının meşhur olmasının ardından Sunlight Entertainment isimli bir yapım şirketi kurdu. Şirketleri kısa sürede Chris Williams ile ortak oldu.

Çocukların oyuncakları deneyimlediği videolar siyasetçilerin ve pedagogların çok da hoşuna gitmedi. Bazı reklam verenler çocukların emeğinin bu videolarda sömürüldüğü gerekçesiyle Youtube’dan reklamlarını çekti. 2019 yılında çocukların kişisel bilgilerini alarak reklam verisine dönüştürdüğü gerekçesiyle Youtube, 170 milyon dolar ceza ödedi.

Colorado Üniversitesi’nin ailelerle yaptığı bir ankete göre; çocuğu olan aileler çocuklarının yüzde 78’inin oyuncak videolarını günlük olarak izlediğini söylerken yüzde 17’si çocuklarının 3 saat ile 9 saat arasında günde bu videoları izlediğini aktardı.

Reklam Profesörü Harsha Gangadharbatla, “Çocuklar bu videoları izledikçe, ailelerinin gücünün yetmediği ürünleri isteyeceklerdir” değerlendirmesinde bulundu.

*Yukarıdaki derlemede yer alan bilgilerin büyük bir bölümü Time’da Belinda Luscombe imzasıyla yayımlanan ‘How Ryan Kaji Became the Most Popular 10-Year-Old in the World’ isimli makaleden alınmıştır.

Kaynak: Web Özel

ÖZEL HABERLER